Hoezo worden gameconsoles wel goedkoper en de games zelf niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Naar mijn idee heeft dat met de volgende dingen te maken:

Consoles worden eenmalig ontworpen, dus wordt er in een keer 10 miljoen euro in het ontwerp, productie, marketing, etc. gestopt. Na de release van die console worden er alleen nog maar softwarematige, en indien nodig, hardwarematige updates verricht. Dat betekent dus, wanneer je een console op de markt gooit voor 500 euro, je na 20.000 consoles te hebben verkocht je investering er al uit hebt (misschien een beetje een laag bedrag, maar goed, het gaat even om het voorbeeld). Vervolgens, als die investering terug is betaald, kan de prijs omlaag, om er alsnog winst op te kunnen maken, vervolgens duikt de prijs naar 450, vervolgens naar 400, en uiteindelijk staat deze op 250.

Games worden meestal en masse geproduceerd door allerlei gameontwikkelaars (ubisoft, activision, etc.). Om een spel te produceren zit je tegen een miljoen aan (zie bron, helaas uit 2006, maar goed). Spellen worden telkens opnieuw uitgebracht. Nieuwe spellen uit een serie (Gran Turismo, Splinter Cell) en nieuwe series moeten allemaal van scratch af aan worden opgebouwd, telkens weer opnieuw.

Dat is dus de reden waarom games zo duur zijn en na een jaar of wat pas in prijs omlaag gaan, en consoles uiteindelijk ook, maar omdat er dus telkens nieuwe spellen op de markt worden gebracht, moet eerst de investering van de ontwikkeling eruit worden gehaald.

Dit is trouwens met alle producten zo, volgens mij heet dit technische ontwikkelingskosten o.i.d.. Kijk maar eens naar plasma / LCD schermen... Een paar jaar terug betaalde je de hoofdprijs voor een 'flatscreen' van 56 cm gauw 1500 euro, als je nu dat geld neerlegt heb je een Full HD LED tv van Samsung... (als je de goede leverancier hebt, uiteraard)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heeft te maken met de marketingstrategie die een bedrijf volgt.

Bij de introductie van een gameconsole is dit een 'hot' item, waardoor een hoop mensen dit product willen hebben, en de producten een hoge prijs kan vragen. dit zie je ook bij bv. de Iphone.
Na verloop van tijd hebben de mensen die 300 euro voor de net nieuwe game-console willen neertellen deze in huis gehaald. Als de verkoop van de consoles minder wordt dan zal dit voor de producenten een teken zijn om de prijs naar beneden te brengen, zodat ook mensen die 300 euro voor de console bij introductie te duur vonden, maar voor bv. 200 euro het wel kopen.

Ook wil de producent bij introductie van een console dat er zo veel mogelijk worden verkocht dit is om een stevige basis neer te leggen van (potentiele) klanten voor de games.

hetzelfde geld voor games, bij introductie zijn ze rond de 60 euro, en wil iedereen het hebben, en als de game minder populair wordt, of niet goed verkoopt wordt de prijs naar beneden gebracht. kijk maar eens in de budget-bak bij intertoys of free record shop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort antwoord: De winst wordt behaald met het verkoop van de spelletjes. Neem een Wii spel. Die zijn wel 30 euro. Als je 10 koopt, wat je al snel doet, heb je 300 euro uitgegeven. Tel dat op bij de aanschaf van het apparaat zelf en je hebt een grote melkkoe gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat Wii spellen niet echt een goed voorbeeld zijn, PS3 en Xbox spellen zijn nl. veel duurder, 65 euro per stuk. ;)