Hoe kan je bij F1 2010 banden wisselen tijdens de race?

Kan dat alleen op voorhand als je in de pit zit?

Ik heb al enkele keren meegemaakt dat het voor de race regent, maar midden in de race stopt met regenen. Dus ik moet van banden wisselen. Maar ik kan toch niet op voorhand weten dat het gaat stoppen met regenen?

Kan je dus tijdens de race ook nog kiezen welke banden je oplegt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet toevallig de pits in rijden tijdens de race?

Het beste antwoord

Je moet van tevoren beslissen welke banden je gaat gebruiken. Je bent verplicht om 2 soorten banden te gebruiken tijdens de race, tenzij het regent.

Tijdens de race mag een coureur een of meerdere malen stoppen in de pitstraat om banden te wisselen (maar vanaf 2010 niet meer om te tanken). De bandenfabrikant (op dit moment Pirelli) heeft vier verschillende typen banden voor de Formule 1 ontwikkeld waarvan ze voor een raceweekend de twee meest geschikte selecteren. Coureurs zijn verplicht om beide soorten banden in de race te gebruiken tenzij het regent en er moet worden overgeschakeld naar zogenaamde 'regenbanden', voorbeelden zijn intermediates (kruising tussen de normale en de regenband) of extreme wets (volle regenband). In dat geval volstaat het om één soort banden te gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het een beetje regent, moet ik dan uit voorzorg instellen dat ik na bv. 25 laps wissel naar Intermediates voor het geval (niet zeker dus) dat het zal stoppen met regenen?
Ceeve
12 jaar geleden
Dat is inderdaad wel zo verstandig. Ik kan me een race herinneren van een paar jaar geleden. Op een gegeven moment begon het zo hard te regenen dat de wedstrijd werd geneutraliseerd en iedereen zijn slicks ging wisselen.
Iedereen op een na monteerde extreme wets, maar één slimmerik intermediates. In de volgende rondes moest hij toch steeds iets inleveren op de anderen totdat het weer ophield met regenen en hij met zijn intermediates kon doorrijden, alle anderen moesten weer wisselen, dus de coureur op intermediates won met 2 vingers in de neus.
Zo zie je ook hoe belangrijk de weersvoorspellingen bij een race kunnen zijn.