Tijdens sommige dromen wordt ik me er bewust van dat ik droom. Gaarne verneem ik ervaringen van wat er dan zoal zich afspeelt?

Herkent iemand dit verschijnsel, dat overigens lucide dromen heet. Shoot please

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik droom en zie dat ik droom, neem de droom over en creëer wat ik maar wil en als ik er genoeg van heb, stop ik en word ik wakker als ik dat wil.
Of ik slaap en besluit te dromen, start een droom op, doe wat ik moet doen, en stop ermee, dat komt ook wel eens voor..

Een voorval zal ik delen met jou. Ik stond op een gegeven plek hoog op een berg. Ik keek naar beneden en verafschuwde de hoogte een beetje. Toen werd ik lucide en zag me dromen. Even was ik niet zeker of het werkelijk was of een droom wat ik nu meemaakte. Ik zag mezelf op de richel staan op een hoge berg en er kwam in me op om uit te zoeken of dit werkelijkheid was of droom. Ik dacht toen: ik spring gewoon van die hoge richel af. En als ik dan sterf dan is het werkelijkheid en als ik dan gewoon doorga met wat er zich afspeelt dan droom ik. En meteen sprong ik naar beneden, ervaarde de angst van het springen en bleef kijken naar wat er zou gebeuren en ik bleef airborne en vloog netjes door naar plaatsen die ik wilde gaan bezoeken. Daarmee bewees ik in de droom dat het een droom was en bleef mijn dingen doen in die droom... Eng maar wel een overwinning van het denken (of bewustzijn) op de droom...

tot zover deze ervaring..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Komt regelmatig voor. Je kan het versterken door overdag je dingen te gaan afvragen.
Waar en met wie ben ik?
Is het aanneembaar dat ik hier ben?
Waar was ik een uur geleden?
Je gaat jezelf dingen afvragen van de omgeving. Als je dit een poosje volhoud is de kans groter dat je doorkrijgt wanneer je aan het dromen bent. Je komt dan in een Lucide Droom.
Je kan jezelf makkelijk wakker maken als je weet dat je droomt. Wat kan leiden tot korte nachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat heb ik ook een keer gehad, sterke nog ik was er van bewust dat ik droomde op dat ogenblik. Ik besloot in mijn dromen wakker te worden en werd op dat moment ook echt wakker !!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kon je niet doordromen en zelf bepalen hoe de droom verder moest gaan?
Ben er al jaren op aan het oefenen, het is me ook wel eens half gelukt. Een soort vage waarneming in de droom, een iets bewustere gedachte van: dit kan toch eigenlijk niet. Het is niet zo dat ik letterlijk dacht: ik droom nu en ga nu vliegen (dat vind ik trouwens sowieso te standaard, zou ik nooit als eerste aan denken als 'alles' mogelijk is op zo'n moment).
Maar, ik droom ook vaak zo bizar en onverklaarbaar dat het misschien ook wel logisch is dat ik op sommige momenten denk dat het eigenlijk niet realistisch kán zijn. Hoewel ik toch denk dat het een soort half lucide is als ik dat soort gedachte in een droom heb, normaal bij bizarre dromen blijf ik namelijk gewoon doorgaan met wat ik aan het doen ben.
Maar echt helemaal: nee. Heb het ook nog nooit kunnen sturen, maar misschien (hopelijk) komt dat nog!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
half-lucide? Kun jij 50% zwanger zijn? Is het een wens om lucide te dromen, dan zal je dat lukken op een dag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kan je dat vergelijken? Beetje onzin natuurlijk.
Zoals ik het duidelijk omschreef; een soort halflucide ja. Niet helemaal bewust, maar bewuster en realistischer dan 'normaal'. Dus nog meer oefenen zodat je uiteindelijk helemaal lucide wordt.
Ik geloof dat het wel bestaat half lucide, ik geloof niet dat halfzwanger zijn bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol
Ik herken het zeker, af en toe gebeurt het wel eens. Meestal is het meer een constatering en ga ik daarna weer lekker verder "dromen". Soms als het een beetje rare droom is probeer ik wakker te worden. Dit lijkt makkelijker dan het is, als dit wat langer duurt kan dit ook een beetje raar worden omdat je weet dat je wakker wil worden maar je geen controle hebt over je eigen lichaam waardoor je dit niet kan doen. Soms lukt het wel en dan word je een soort van verschikt wakker. Persoonlijk draai ik me vervolgens gewoon weer lekker om om opnieuw te gaan slapen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik herken me er wel in (zoals zovelen denk ik). Ik probeer me van 2 zaken bewust te zijn:
1) Dat ik gedroomd heb en dat ik me kan herinneren wat ik droom
2) Dat ik aan het dromen ben en dat ook besef.
Hiervoor gebruik ik deze oefening:
Meerdere malen per dag vraag ik me actief af
- waar ben ik?
- Wat ben ik aan het doen?
- Kan dit werkelijkheid zijn?

Als je dit vaak genoeg doet gaat het in je geheugen zitten en kun je dit ook tijdens je dromen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar het lukt je nog niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het lukt wel!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mooi dan voor je...
Je bent volgens mijn half aan het dromen en half wakker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben me zelden in een droom niet van bewust dat ik droom. Die paar keer dat dat niet zo is zijn dat meestal van die dromen waarbij je je achteraf serieus afvraagt of je nu wel of niet wakker was en het echt gebeurd is.
Ik heb als kind veel last gehad van nachtmerries en me naar verloop van tijd aangeleerd de inhoud van dromen te sturen maar ik zou nu echt niet meer weten hoe ik me dat heb aangeleerd. Zeker als het verloop me niet beviel. Menig nachtmerrie beest heeft het al aan de stok gehad met een extra large houwitser of wat op dat moment maar toepasselijk is tov het betreffende nachtmerrie onderwerp. En bij leuke dromen kan je het zo altijd nog leuker maken.
Als de 'realiteit' vals speelt kan ik het zeg maar ook....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms ben ik het me bewust en soms niet. Ik heb een slecht geheugen als het om dromen gaat. Vlak nadat ik wakker wordt, kan ik ze meestal nog wel herinneren, een uur later ben ik ze echt kwijt als ik ze niet heb opgeschreven.

Erg bewust zijn van de droomtoestand komt bij mij soms voor. Vooral als emoties heftig worden, wil ik me wel eens bewust worden van mijn droomstaat. Verder niet eigenlijk.