Waarom worden mensen monnik?

Ik heb al een groot aantal boeken gelezen over deze cultuur en had het er gister met een vriend over.

logischerwijs zou je zeggen dat er iets is dat monniken zoveel voldoening geeft dat dit opweegt tegen alle ups en downs van het leven van een ''normaal persoon'' (zie grafiek, blijheid/voldoening van normaal persoon is groen, en monnik oranje).

maar wat is dat ''iets'' dan waar ze zoveel voldoening uit kunnen halen? mediteren en gewoon ''zijn''? ik zie dit meer als de easy way out voor mensen die geen zin meer hebben om de uitdagingen van het leven aan te gaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle religieuzen zijn alleen maar en mediteren. Ik weet van de zusters Franciscanessen dat die in de zorg hebben gewerkt in ziekenhuizen en de wijk. Er moest toch ook geld binnen komen om in het levensonderhoud te voorzien. En een deel van de zusters is uitgezonden geweest naar Indonesie om daar goed werk te doen bij mensen die arm waren. Ze hebben daar ook met en bij (ik geloof) leprapatienten gewerkt. En dat was hard werken. Ik heb een tijdje bij de zusters gewerkt (gewoon hier in Nederland in hun klooster als
"leek") en naar het waarom van hun roeping heb ik nooit gevraagd. Maar ik heb wel begrepen dat in heel katholieke gezinnen het wel een voorrecht was als de oudste dochter naar het klooster ging. Het betekende veel voor die mensen, maar waarom.....? Geen idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie heeft die grafiek verzonnen? Monnikken zijn gewoon mensen als ieder ander en zullen ook in de groene lijn vallen, misschien wel met meer downs vanwege de onnatuurlijke onthechting die ze zichzelf opleggen.

Het beste antwoord

Er zijn dan ook aardig wat mensen die pas op latere leeftijd monnik worden omdat ze het moderne jachtige leven en de ratrace beu zijn.

Aangezien de ordes waar monniken toe behoren heel divers zijn met diverse taken en doelen die zij willen nastreven zullen de redenen om monnik te worden ook heel divers zijn. Er zijn bv ordes die zo eenvoudig mogelijk willen leven. Zij proberen zoveel mogelijk selfsupporting te zijn en verbouwen hun eigen gewassen en houden hun eigen dieren. Er zijn ordes die zich met wetenschap bezig houden of met honing produceren of met bierbrouwen, een groot contrast dus. Er zijn ordes waar men zwijgt en zich alleen met contemplatie en nuttige dagelijkse werkzaamheden bezig houdt.

Zoveel hoofden, zoveel zinnen dus als je wilt weten waarom iemand monnik wordt zal je het hem zelf moeten vragen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een oom van mij moest van zijn vader (we praten begin vorige eeuw). Hij is daar nooit echt gelukkig in geweest maar heeft er ook nooit uit durven stappen.