Nee, bijna-doodervaringen (BDE's) zijn niet betrouwbaar om iets te kunnen vaststellen.

Ten eerste is een BDE een BIJNA-doodervaring. De persoon is dus BIJNA dood. Dat betekent dat hij niet dood is.

Ten tweede ontstaan deze ervaringen doordat de hersenen grondig "door de war" raken, om het maar even simplistisch uit te drukken. De persoon ademt niet meer, de bloedsomloop is tot stilstand gekomen... dat betekent dat de hersencellen een gigantisch zuurstofgebrek hebben, en dat ze intussen worden vergiftigd door hun eigen afvalstoffen die nu niet meer door de bloedstroom worden afgevoerd.

Daar komt nog eens bij dat onder zuurstofloze omstandigheden de normale processen ofwel tot stilstand komen, ofwel juist extra gifstoffen produceren die normaal gesproken (dus mét zuurstof) niet zouden worden geproduceerd.

Kortom, de hersenen kunnen niet meer functioneren vanwege zuurstofgebrek en vergiftiging.

Dat er in zulke omstandigheden allerlei rare dingen gebeuren, hoeft dan ook niet te verbazen.

Tel daar nog eens bij op dat zelfs niet vaststaat dat de BDE-ervaring *tijdens* de bijna-dood-fase wordt beleefd... Het zou immers ook kunnen dat je op dat moment helemaal niets ervaart, maar dat er "alleen maar" een hoop onzinnige signalen in het geheugen terecht komen vanwege de vergiftiging. Wanneer je later toch weer bijkomt, zit er een hoop willekeurige ruis in het geheugen. De hersenen doen hun best daar iets van te maken - en zo komt er achteraf een herinnering tot stand aan iets dat nooit is gebeurd.

(Dit laatste is geen feit, het is slechts iets wat een verklaring *zou kunnen* zijn. Ter vergelijking: stel dat iemand jou op 23 december bewusteloos had geslagen, en terwijl jij in coma lag bij jou een herinnering in je geheugen had geplaatst aan een gezellig kerstfeest. Dan had je nu, nadat je vanmiddag wakker bent geworden, volop kunnen vertellen over dat gezellige kerstfeest, zonder te beseffen dat je dat helemaal niet hebt meegemaakt! Voor jou is er namelijk geen verschil tussen een echte herinnering en een achteraf "geïmplanteerde" herinnering. Bij een BDE zou iets vergelijkbaars kunnen gebeuren door de vergiftiging.)

Dus nee: een BDE is meestal een zeer indringende ervaring, vaak heel positief maar soms ook angstaanjagend, maar een BDE zegt niets over wat er werkelijk gebeurt tijdens en na het overlijden.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, dan heb je mijn antwoord niet begrepen. Ten eerste is er vlak na de hartstilstand wel degelijk hersenactiviteit. Die is weliswaar behoorlijk chaotisch vanwege de effecten die ik in mijn antwoord beschreef, maar er is wel degelijk hersenactiviteit. Ten tweede worden de effecten van de grote verstoring wellicht opgeslagen in het geheugen. Je hebt dan herinneringen die niet overeenkomen met iets dat is gebeurd, en ook niet met iets dat je hebt ervaren. Ten derde betekent "hersendood" volgens het EEG niet dat er geen activiteit meer is. Een EEG is een erg ruwe manier om activiteit te meten. Er is een heleboel activiteit die door een EEG volkomen over het hoofd wordt gezien.
Cryofiel
10 jaar geleden
Weet je dat het boek van Pim van Lommel maar liefst één aperte fout per pagina bevat? En dat geldt als je alleen de grote fouten telt. Als je ook de kleinere fouten meetelt, kom je op meer dan één fout per pagina. -- Het citaat dat je noemt is ook een foute weergave van de feiten. Het is juist dat er veel dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren. Dat betekent echter niet dat ze worden ontkend - hoe komt hij daar nou bij? Er zijn nu eenmaal dingen die wel bewezen, maar niet verklaard zijn. Dat betekent alleen maar dat onze kennis nog niet compleet is. Niet meer en niet minder. -- De site die je citeert dweept met "diepgaande planetaire veranderingen" en "UFO-spottings van niet-mechanische aard". En dat wordt toegeschreven aan "de opkomst van het ruimte-weer". Dat is wel een heel creatieve manier van omgaan met het ruimte-weer - dat heeft namelijk altijd al bestaan, het bestond al voordat de aarde ontstond. Pas sinds kort komt het af en toe in het nieuws, dus voor veel mensen is het een onbekend begrip. Daar wordt direct misbruik van gemaakt door er allerlei fantasieën op los te laten... Terwijl het alleen maar gaat om de magnetische activiteit van de zon en om de plasmawolken die de zon regelmatig uitstoot...
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel, "dus voor veel mensen is het een onbekend begrip. Daar wordt direct misbruik van gemaakt door er allerlei fantasieën op los te laten". Inderdaad. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer uitgebreid en kloppend antwoord.

Andere antwoorden (8)

Nee, dat hoeft niet. Maar het kan wel.

Het afhankelijk hoever de persoon in het sterfproces is.
Is de persoon bijvoorbeeld al hersendood ? etc.

Vaak gaan ze door een tunnel met licht, maar daarna volgt pas de echte bestemming.
Er zijn mensen met een hemel ervaring en met een vagevuur ervaring.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgevoegd 2 voorbeelden

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een bijna-dood-ervaring (BDE) is de persoon in kwestie juist niet overleden.

Maar OT: personen met een BDE kunnen (volgens mij) niet volledig aangeven wat zij hebben meegemaakt. Veel is niet in woorden te vatten. Daarom is het m.i. onmogelijk te beseffen wat de persoon in kwestie heeft doorgemaakt.
10 jaar geleden
Dat zou alleen kunnen als de BDE getoetst kan worden aan hoe degene het echte overlijden ervaart. Aangezien dit niet kan is de vraag niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
aangezien de dood definitief is en daarmee het licht als het ware uitgaat ,er is immers helemaal niets meer over van de biochemische fabriek die je lichaam in feite is dan het oude lege gebouw met alle kapotte machines. en daarmee kun je een hallucinatie die je eventueel krjgt op het moment die een bijna dood ervaring oproept niet vergelijken.
Na de dood begint je lichaam direkt met de afbraak van alle stoffen die voor de nartuur van belang zijn. De recycling begint ermee dat de zwaartekracht overwint en alle vloeistoffen zich verzamelen in de laagstgelegen lichaamsdelen, de temperatuur begint te zakken en bacteriën breiden zich snel uit en vallen alle weefsels aan om ze te gebruiken als voedsel, daarmee begint je nieuwe levenscyclus en ben je al gereincarneerd ,je word namelijk deel van een nieuwe levensvorm. Een dergelijk scenario hoor je nooit als verhaaltje na een bijna dood ervaring terwijl wetenschappelijk onomstotelijk vasstaat dat precies dat gebeurt direkt na de dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Je beschrijft het op een manier dat alleen het fysieke deel betreft. Veel mensen die een BDE hadden zien die ervaring als een spiritueel/ geestelijke/ ziels ervaring. Of hoe je het ook noemen wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kristal: zie jij de werking van de hersenen dan niet als een fysiek gebeuren?
Kristal
10 jaar geleden
Oh ja Wen, zo kan je het ook opvatten :-)
De werking van hersenen zie ik als een actie in een fysiek deel van het lichaam. Bij een Bde zie ik (een deel van ) de hersenen functioneren? als een openingsmechanisme naar een voor velen niet waarneembare wereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, dank.
Even in het midden gelaten of een BDE wel of niet bestaat,
(voor de duidelijkheid: persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het een aspect is van het overgangsproces van ene bestaan naar het volgende bestaan dat tijdens het proces wordt onderbroken)
kan je niet zeggen dat de BDE een betrouwbare ervaring is voor degene die (dus niet) overleden is.
Het is een aantal mensen overkomen dat zij meerdere BDE's hebben ervaren die evengoed ieder verschillend waren.
Dus, het is niet zo dat je kan zeggen dat het voor een ieder die een BDE ervaring had nu absoluut duidelijk is hoe het zal gaan als hij of zij overgaat.
Wél blijkt dat degenen die een positieve ervaring hadden hun angst voor de dood kwijt zijn en een innerlijke verandering doormaken na de BDE die intens en transformerend is.
Het is met een BDE blijkbaar zoals andere ervaringen:
zo is elke geboorte een geboorte. In grote lijnen overeenkomend (in de meeste gevallen) maar toch zeer verschillend, elk met hun eigen verhaal.
Kristal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Er bestaan heel veel beschreven ervaringen over een BDE.
Bepaalde ervaringen komen bij veel beschrijvingen telkens terug.
Daar zou je uit kunnen opmaken, dat er wel degelijk dingen gebeuren, die horen bij een BDE en zou je deze ervaringen kunnen uitleggen als ervaringen op de grens van leven en dood.
Hier is al zeer veel over geschreven.

Maar tegelijk zijn deze ervaringen ook het bewijs dat ze duidelijk te maken hebben met biologische processen in ons lichaam, maar vooral in onze hersenen.

Zo zijn er twee totaal verschillende uitleggen, die haaks op elkaar staan, ja zelfs elkaar totaal tegenspreken.
Zelf denk ik dat beiden tegelijk gebeuren en beiden processen eigenlijk een totaal proces is, waar de grenzen van beiden door elkaar heen lopen, ja zelfs elkaar aanvullen.

Bijna dood ervaringen zijn om deze reden nooit betrouwbaar.

Komt nog bij dat iedereen in zijn eigen werkelijkheid leeft, een werkelijkheid die voor een ieder iets totaal anders kan betekenen.
Dus kan je die ervaringen ook nooit met elkaar vergelijken en al helemaal niet gebruiken om in te kunnen schatten wat de overledenen heeft ervaren tijdens het sterven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Kristal
10 jaar geleden
Met je eens Ed. Men heeft vask de neiging om de verschillende proces te scheiden terwijl het m.i. elkaar aanvult.
+1
Misschien wat vreemd, maar als ik je vraag enigszins verander in:
zijn mijn levenservaringen betrouwbaar om vast te kunnen stellen wat het leven - voor een ander - inhoudt? dan is het antwoord duidelijk nee.
Het zijn MIJN levenservaringen en die zijn niet betrouwbaar betreffende hoe het leven van een ander zal zijn.
Wat je kunt doen is het vergelijken van mijn levenservaringen met die van anderen en conclusies trekken. Dat kan je ook doen met bijna-doodervaringen van verschillende mensen.
Maar een bijna-doodervaring met een doodervaring vergelijken gaat niet lukken omdat niemand een werkelijke doodervaring kan navertellen.
Alleen al om die reden zijn naar mijn idee bijna-doodervaringen niet betrouwbaar om vast te stellen wat doodervaringen inhouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke andere manier van redeneren!
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Kristal
10 jaar geleden
En zelf met je eigen levenservarimg op zak wil het nog niet zeggen dat de volgende vergelijkbare ervaring hetzelfde is.
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je eens en dank je wel!
Ik heb het vermoeden van wel.

Er vanuit gaande dat we niet het lichaam zijn maar een 'ziel', of 'bewustzijn' dat gebruik maakt van een lichaam, en deze niet door de materie [lichaam] belemmerd kan worden, is het m.i. wel mogelijk een glimp van de plek op te vangen waar we vandaan komen [de plek voor de aardse geboorte]. 's nachts treden we regelmatig uit waarbij ons astraal lichaam, ook wel energielichaam genoemd, die bewuste plek 'bezoekt' en contact heeft met andere zielen.

Dit 'lichaam' staat dus los van het fysieke lichaam, incl. onze hersenen, waarbij de staat van de hersenen niet van belang is [door vervuiling, zuurstofgebrek, uitgevallen, enz.]

Diep van binnen is dit mijn waarheid maar als aards mens ken ik onzekerheid en dat maakt mij voorzichtig in die stelligheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja... "er vanuit gaande", schrijf je, en daarna volgt een hele theorie waarvan het zeer de vraag is of we daar wel van uit mogen gaan. Als persoonlijk geloof dat geen onderbouwing nodig heeft is dat natuurlijk prima. Voor waarheidsvinding is zo'n "laten we eens uitgaan van" redenatie niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dit volkomen veilig in alle stelligheid beweren. Er is namelijk geen enkele manier waarop we het ooit kunnen verifieren.
Cryofiel
10 jaar geleden
+ mullog En, misschien zelfs nog belangrijker: het is fundamenteel onmogelijk dit ooit te falsificeren. En dat heeft een nogal belangrijke implicatie...