Ik las dat zielen reïncarneren in groepjes. Maar wachten ze dan ook op elkaar?

Als iemand bijvoorbeeld veel later sterft, reïncarneren de andere zielen dan alvast of wachten ze op elkaar, en kunnen er nieuwe zielen worden toegevoegd aan zo`n groepje? Ik geloof in god maar ook in reïncarnatie. Als je sterft zie je dan wel altijd je geliefden in het hiernamaals terug, want misschien zijn ze intussen wel gereïncarneerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je moet niet alles geloven wat je leest.
Reïncarnatie is maar een veronderstelling (een van de velen over het hierna / hiervoormaals) waarvoor ELK bewijs ontbreekt, bovendien niet iets wat we geacht worden ons te herinneren dus ook volstrekt irrelevant, en je kunt er eigenlijk alleen maar over fantaseren en speculeren.
Typisch gevalletje van : als jij dat wilt geloven, moet je dat geloven. Niemand zal het kunnen bevestigen, maar ook niemand zal het kunnen ontkennen.

In God EN in reïncarnatie geloven zal je wel voor een uitdaging stellen ja, en af en toe een beetje hangen en wurgen om alles met elkaar overeen te laten komen. Maar mensen zijn heel creatief, dus dat moet best lukken.

Maar je nu druk maken over of je in het hiernamaals je geliefden wel terugziet omdat ze al gereïncarneerd zouden zijn ? Dat lijkt me toch wel erg voorbarig om daar al wakker van te liggen. Ik zou zeggen : bedenk gewoon wat je het beste uitkomt, en geloof dáár in. Daar zijn geen regels voor, want met wat er daadwerkelijk gebeurt of gaat gebeuren, heeft dat toch allemaal niets te maken. Het is maar een geloof , en dus uitsluitend relevant voor DIT (in mijn ogen unieke) leven hier en nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
superantwoord weer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oj... het hangt er maar weer van af in welke god je gelooft. Er zijn er vast wel die volop reincarneren omdat anders de hemel (en/of de hel) veel te vol word(t/en)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah, daar vat je wat mij betreft de definitie wel aardig samen......voor geloven koop ik niet zo veel, sorry.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik vraag me af of er een site bestaat waar je je eigen geloof bij elkaar kunt kleien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder gelooft ook heel sterk in reïncarnatie.Dat gevoel is heel sterk bij haar.
Ik weet niet waarom.
Natuurlijk moet je respecteren wat iemand gelooft,maar niemand kan hier antwoord op geven.
En het is ook nog een mening vraag.
Ik denk dat hij wel verwijderd gaat worden.
Dat is meestal met dit soort vragen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dat zou terecht wezen
niko
12 jaar geleden
geweldig antwoord++++
Pieter2011
12 jaar geleden
@Marleen Ik vind je antwoord cynisch en irrelevant. Als jij niets met religie en spiritualiteit hebt, kun je naar mijn idee je antwoord beter achterwege laten. En het zal je misschien verbazen, maar ik geloof ook in een god én in reïncarnatie.
niko
12 jaar geleden
nou nou,je vraagt je eerst af of iets wel of niet bestaat.als je antwoord ja is,kun je je afvragen,hoe het werkt,dan pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom , Pieter 2011 ? Mag alleen iemand die bereid is een onzinnig antwoord (want ALLE sluitende antwoorden op een dergelijke vraag zijn per definitie onzinnig want onbewijsbaar) te geven een dergelijke vraag beantwoorden ? Dat lijkt me niet de functie van GV.
Als je al tevoren weet welk antwoord je wilt hebben, kun je wellicht zelfs beter de vraag niet stellen. En wie zegt dat ik me nooit in het onderwerp heb verdiept ? @Cathje : lees nu eens goed zelf je eigen woorden :
Ik vraag niet of het BESTAAT, ik vraag hoe het WERKT. Hoe kun je nu weten hoe iets werkt als je niet kunt aantonen dat het bestaat ???
Wat voor antwoord moet je iemand geven die vraagt hoe tijdreizen werkt ? En of het klopt dat het universum ontploft als je per ongeluk jezelf tegenkomt of een voorouder van je doodt ? Hoe kun je daar serieus antwoord op geven als vooralsnog redelijk vaststaat dat tijdreizen een leuke theorie maar vooral ook een onmogelijkheid is ?
Ik vraag niet of tijdreizen BESTAAT, ik vraag hoe het WERKT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pieter2011
Marleen heeft het recht hier haar mening te geven.
En reïncarnatie is niet( en zal waarschijnlijk nooit) bewezen worden ,als het al bestaat.
Mijn moeder gelooft er ook in,maar er valt niet over te discussiëren.
Er zijn alleen meningen als iets geen feit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cathje : ik geloof niet dat ik (in deze vraag) heb gezegd dat er niks na de dood is. Het enige dat ik heb beweert is dat we niet WETEN of er iets na de dood is, en dat we van alle denkbare mogelijkheden er dus nog niet eén kunnen onderzoeken, omdat we het niet weten.
Geen reincarnatie, in mens of dier of beide, geen Hemel, geen Walhalla, geen eeuwige jachtvelden, geen 72 maagden, geen hel, geen vagevuur, geen eeuwigdurend niets...helemaal NIETS weten we er van. Dat sluit dus elke serieuze discussie over feiten uit. Natuurlijk kun je er over speculeren en er zelfs over schrijven. Dat maakt het echter niet feitelijk, juist of waar. De Lord of the Rings en Harry Potter of I, Robot of Back to the Future zijn OOK niet echt gebeurd. Wel prachtige verhalen, met schitterende sluitende theorieen, maar met de werkelijkheid hebben ze niets te maken. Die KENNEN we namelijk niet. Dat IK aanneem dat de dood het definitieve einde van het leven is, dat er daarvoor niets was en dat er daarna niets komt en dat als uitgangspunt neem om er in dit leven het beste van te maken en de aarde netjes poog achter te laten voor wie na mij komt, zou je mijn ´geloof´/ aanname bij gebrek aan bewijzen voor iets anders kunnen noemen omdat ik dat OOK niet kan bewijzen. Maar mijn geloof hoeft het jouwe niet te zijn. En daar theoretiseer ik ook verder niet over. Ik stel alleen maar vast dat de vervolgvraag HOE nutteloos is zonder zekerheid te hebben over WAT.
Pieter2011
12 jaar geleden
@Marleen Als het om geloof en spiritualiteit gaat, zijn er geen bewijzen, wel theorieën. "Niet bewijsbaar" is volgens jou onzinnig? Wat een onzin! Er zijn zóveel dingen in het (dagelijks) leven waarvoor nooit wetenschappelijk bewijs is geleverd. Bovendien, als je die lijn doortrekt: ieder wetenschappelijk bewijs is op aannames gebaseerd die door mensen zijn bedacht. Tijd, lengte, temperatuur... @Laurena Als iemand een vraag heeft over zijn/haar geloof, vind ik dat je daar een serieus en inhoudelijk antwoord op moet geven (en niet moet zeggen dat de vraag op onzin is gebaseerd).