Wat mij betreft niets.

Astrologie of sterrenwichelarij is een verzamelnaam voor ideeën over het verband tussen het lot van mensen en gebeurtenissen op aarde en de stand van de hemellichamen.

Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terugkomt.

Beide begrippen zijn voor heel veel verschillende uitleggen vatbaar.
Hebben met geloven te maken.
En dat doet ieder op zijn/haar eigen manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vormen beide een wijze om zin toe te kennen aan betekenisloze zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk 'geloof' heeft 'zin' en voor de persoon in kwestie betekenis. Wanneer jij het betekenisloos vind, prima. Maar stop de ander daarmee niet in een van jouw hokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord maar een mening, HansBrinker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Astrologie is uitgevonden door de Babyloniërs. En karma is een uitleiding van een daad, wat zich richt op de dader. Er is heel veel psychologie in astrologie toegepast. En waarom zouden ze er geld aan willen verdienen, als het wel zo zin heeft om in te geloven? Het is nutteloos, en het geloof gaat uitdoven, maar als je bijbetaald wordt het beter. Dus ga je gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieder geeft er zijn eigen invulling aan ,dus meer dan een mening kan je niet verwachten lijkt mij. of het wat met hokjes te maken heeft.....tja, dat is ook iets wat ieder persoonlijk maar in moet vullen. maak er alleen geen zogenaamde waarheid van, ook dat is een hokje namelijk.
Karma gaat over de dingen die op je levenspad terugkomen door keuzes die je maakt(e). Je hebt hier dus indirect invloed op.
In de astrologie gaat men er vanuit dat de dingen die vastliggen te ontcijferen zijn uit de stand van de sterren.

Wat hebben deze twee gemeen met elkaar? Dat hoe hoger een persoon is opgeleid, hoe onwaarschijnlijker het is dat die persoon deze dingen serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het één kan niet zonder het ander. Dat hebben ze gemeen. Astrologie zonder karma is zoiets als een stilstaande film, allemaal losse momentopnamen zonder actie.

Het karmabegrip laat de verbanden tot leven komen, brengt de nuanceringen aan en brengt de wisselwerking op gang die de ervaringen mogelijk maakt die we nodig hebben voor onze geestelijke groei.

Judy Hall schreef er een boek over waarin ze gebruik maakt van astrologische gegevens van bekende persoonlijkheden, zoals de Kennedy's, Marilyn Monroe en Martin Luther King om de uitwerking van karmische verbanden in een astrologische context te demonstreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat heb je mooi omschreven Sis, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal :)
Veel. Astrologie kan zaken verklaren die op bewustzijnsnivo spelen bij iemand, wat diegene nodig zou hebben om te groeien, vaak gaat dit gepaard met karma. Altijd wel denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beiden is stof tot nadenken als je het mij vraagt.

een horoscoop is zo omschreven dat het op iedereen van toepassing kan zijn en je het zelf passend kan maken.

als het om karma gaat en dingen steeds weer op je pas komen is dat ook stof tot nadenken. de reden waarom en wil in de zin van een eigen bijdrage hierin.

wat mij betreft hebben ze niets met elkaar te maken, maar dit is voor ieder natuurlijk verschillend. hoe meer je er voor open staan en hoe meer je het op jezelf betrekt op allerlei manieren, hoe meer het zal kloppen als een bus.

zoekt en gij zult vinden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ha Eucje, ja, als je het over de horoscoop beschrijving in dagbladen hebt... dat is echt flauwekul.
Van een reporter heb ik begrepen dat hij een stapeltje beschrijvingen in de la heeft liggen en die willekeurig bij een sterrenbeeld voegt, dus...
Er schijnen bladen te zijn waarin men het ietsjes serieuzer neemt door de stand van de zon te duiden in de sterrenbeelden en een enkeling duidt zelfs de stand van de zon én de maan. Nou ja. Daar kan je dus alleen maar scheel bij kijken ;-)
Wanneer je echt een horoscoop laat berekenen en duiden is het iets gecompliceerder. Dan gaat men uit van 8 planeten en de zon en de maan. Die staan bij iedereen verschillend geplaatst in de horoscoop die weer onderverdeeld is in 12 huizen en tekens. De planeten kunnen onderling ook nog weer contact maken met elkaar.
Ik leg het nu even heel minimaal uit, maar hopenlijk komt het toch over dat het wel een groot verschil maakt als je een horoscoop laat maken en duiden bij een goede astroloog, als wanneer je een zogenaamde duiding in de krant leest.
In het eerste geval is het echt niet van toepassing op iedereen en máák je het niet passend op jezelf omdat het gewoon over jezelf gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb er ook eens 1 laten maken voor de fun. het enige wat ik erin kon herkennen was helaas het Forer effect, en deze persoon toverde het niet uit een la hoor :) ik ben wat te nuchter voor dit soort dingen, sorry.
vind het universum superboeiend, maar op een andere manier.
natuurlijk zijn de bladen gewoon een leuke invulling van een pagina en rammelt er iemand maar gewoon wat neer. een persoon die een persoonlijke horoscoop maakt met geboortedatum, tijdstip etc er veel meer werk aan hebben. maar dan nog ..... ik blijf echt maar 1 ding herkennen.
het blijft mij veel te algemeen, en op teveel manieren toepasbaar.
een concrete 'get to the point' versie heb ik nog nooit gezien. gewoon 4 zinnen die kloppen als een bus en die je op geen enkele andere manier op kan vatten en dus ook niet op de buurman van toepassing zou kunnen zijn. sorry, aan mij is het niet besteedt dus, als snap ik dat mensen hier enorm veel van kunnen weten.
Kristal
12 jaar geleden
maakt ook niet uit Eucje, het ging mij er even om, om aan te geven dat er nogal verschil is.
En óók in astrologen natuurlijk, je kan dan wel zo'n uitgebreide horoscoop voor je hebben liggen als astroloog, als je gewoon niet goed in duiden bent houdt het evengoed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of niet goed bent in het kunnen plaatsen van de info die je krijgt natuurlijk. in de zin van.... als het dan in de sterren staat is het maar op 1 manier te lezen en zal het dus 100% moeten kloppen wat er te lezen is.... toch?