Weet iemand een sociëteit of café in Arnhem waar je met mensen kunt praten over spiritualiteit?

Vriendin van mij woont er net en voelt zich eenzaam en wil graag op een positieve manier mensen leren kennen, maar is verlegen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In de 'Hemelrijkpassage' (!) is een z.g. esoterische boekwinkel, La Colombe, waar men je misschien verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik raad cafe Vrijdag aan. (Velperbuitensingel 21a)
Dat is geen speciaal spiritueel cafe of zo, maar je hebt grote kans dat je daar aan de praat raakt met mensen die daar toevallig ook mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt lid van een vrijmetselaarsloge. Spiritualiteit is daar een van de kernpunten. Bijeenkomsten Arnhemsestraatweg 360, Velp. Er zijn mannen-, vrouwen- en gemengde loges.

De vrijmetselarij is een genootschap van mensen die regelmatig bij elkaar komen in lokale verenigingen. Zo’n lokale vereniging heet ‘Loge’.

In de buurt van Arnhem zijn er vijf:
- Loge Ramses (mannen en vrouwen) 2x per maand op woensdagavond bij elkaar. info@logeramses.nl
- Loge Panta Rhei (vrouwen) elke donderdag. Bel 0315 – 346788 of pantarhei@ordevanweefsters.nl
- Loge De Geldersche Broederschap (mannen) op dinsdag. 026-3337394, mail
- Loge De Oude Landmerken (mannen) op woensdag. 026-442 63 92, mail
- Loge Het Gulden Vlies (mannen) op donderdag. 026-4458587, mail

Men streeft naar geestelijke verdieping en heeft als doel de mens zichzelf te doen kennen en om hem of haar te bewegen zich voor een betere samenleving in te zetten. Ieder lid mag voor zichzelf weten hoe zo'n betere wereld er uitziet. Wij zijn geen politieke partij met concrete maatschappelijke programma's of een kerk met dwingende dogma's.

De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt. De vrijmetselaar erkent:
- de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid;
- de gelijkwaardigheid van alle mensen;
- ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid; en
- ieders verantwoordelijkheid voor zijn eigen doen en laten.

en:
- Het zijn vrijdenkers, die tolerantie hoog in het vaandel hebben.
- Het zijn zoekers, die erkennen nooit uitgezocht zijn.

Het is een inwijdingsgenootschap warbinnen de vrijmetselaar zichzelf stap voor stap leert kennen door met anderen van gedachten te wisselen over zaken die de mens raken en door drie rituelen te ondergaan die de innerlijke groei bevorderen. De symbolische vorm van de Broederschap is die van een middeleeuws gilde, waarbinnen gewerkt wordt; gewerkt aan jezelf. Vrijmetselaars spreken daarom over ‘vrijmetselaarsarbeid’.

De vrijmetselarij is niet opgericht om standpunten in te nemen, laat staan om daarmee naar buiten te treden. Men komt samen om innerlijk werk te doen. Vrijmetselarij is geen boek met eenduidige antwoorden op levensvragen of maatschappelijke problemen. Die antwoorden mogen voor ieder lid verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk voor meer mogelijkheden In Arnhem ook eens naar :

http://arnhem.oddfellows.nl/IOOF-A/ioof_A_frame.htm

Het verhaal hierboven gegeven is ook hier grotendeels ook van toepassing.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder is ook mogelijk De ver. van spiritualisten, Harmonia te bezoeken, in de Coehoorn te Arnhem. Op internet gezien dat zij 28 jan 2011 een openbare avond hebben. This een mogelijkheid.

http://www.harmonia-nl.org/infoarnhem.html