waarom lijkt negativiteit te overheersen?

Het is geen persoonlijke vraag.

Vaak lijkt iemand in een slechte periode vaak erg vast te zitten in de negativiteit. Maar ook als iemand in een goede periode zit, ligt negativiteit vaak om de hoek te kijken. En moet men soms veel moeite doen om die negativiteit weg te houden.

Hoe komt het dat die negativiteit altijd een plek heeft in het leven? Dat we zelfs in de slechte periode deze lijkt te op te zoeken, alsof we het WILLEN.

Wat voor doel heeft negativiteit in ons leven? Waarom vechten we ertegen, waarom willen we het soms. Het lijkt soms wel een liefde/haat relatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Om te beginnen zal ik een voorbeeld aanhalen. Als het super warm weer is en het voelt benauwd aan, dan weet je dat het een kwestie van tijd is, of er volgen weer buien en koeler weer.
De warmte trekt onstabiliteit aan, en hoe kun je het waarderen als het dan weer koeler is.
Op een een gegeven moment verlang je toch naar de warmte, en ben je blij dat het weer warm weer is.

Door het ene te beleven, wordt het andere aangetrokken, dit hoort bij het leven net zoals koud en warm weer, ziekte en gezondheid en nog zoveel meer voorbeelden.
Er zijn mensen die hun negatieve gevoelens overschreeuwen door altijd maar vredelievend en liefdevol te zijn, Hallelujah prijs de Heer.
Maar negativiteit laat zich niet wegdrukken en komt dubbel zo hard weer terug.
Het vraagt om aandacht en om er wat mee te doen.
Immers het hoort ook bij jou, net zo goed als je goede kant.

Er is niks mis mee om een keer goed boos te zijn op jezelf, of de buurman die zijn stereo op 30 heeft staan.
Of te twijfelen, en het even niet meer te zien zitten.
Als het maar ergens toe leidt.
Om je maar eindeloos te laten wegzakken in je negativiteit, en als een zombie door het leven te gaan, met het gevoel dat jou altijd tekort wordt gedaan, nee dat is niet goed.
Ook is het niet goed om te vechten tegen je negatieve gevoelens, en het weg te drukken.

Negativiteit heeft pas zin, als je er weer sterker uitkomt.
Door het negatieve in jezelf te kennen, kun je weer positief zijn, en weet je het weer hoe fijn dit aanvoelt, en hoe goed het is.

Daarom is het goed om verschillende kanten in je leven te leren kennen, te aanvaarden, en te verwerken.
We zijn geen heilige, maar een mens met goede en foute kanten.
Accepteer jezelf en al je kanten, en je zult sterker in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Aangenomen dat alles relatief is, gebeuren er even veel goede als slechte dingen in iemands leven. Kennelijk maken de slechte ervaringen een grotere indruk dan de goede. We besteden er alleen meer aandacht aan. Kijk maar naar de krant of het journaal. Het goede lijkt normaal, bijvoorbeeld een goede gezondheid. Als mensen een been breken, vinden ze dat ze pech hebben gehad, terwijl je ook blij zou kunnen zijn dat je voor het overige zo gezond bent, of dat je zo lang gezond bent geweest. Je verheugen op al het goede dat je ten deel valt, gebeurt (te) weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou mijn mening is dat veel negatief word gemaakt door de media. en iedereen kijkt te veel tv. dus je pikt veel op. leuke goeie dingen zie je amper op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt in de mens te zitten dat praten over negatieve zaken veel makkelijker is dat een gesprek over leuke dingen. Daar is ook onderzoek naar gedaan. Praten over leuke dingen wordt veel korter volgehouden dan over negatievere dingen. Het precieze waarom weet ik niet. Mogelijk hoort het tot een mechanisme om mensen voor gevaar scherp te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het oude verhaal ven het glas dat half leeg is en tegelijk ook half vol.
Het gaat er om, hoe de persoon er mee omgaat en dat is weer bepaald door zijn karakter en omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet, denk ik.

Negativiteit lijkt helemaal niet te overheersen!!!

Niet in mijn leven.
Niet in het leven van al mijn collega's die werkloos zijn geworden.
Niet in het leven van de mensen om mij heen.
Niet in het leven van mijn man die verschillende soorten kanker heeft.
Zelfs niet in het leven van een kennis die een depressie doormaakt.

Natuurlijk roept niet iedereen de hele dag Halleluja en Hoera en Wat ben ik blij!!!
Af en toe zit het tegen.

Maar dat overheerst niet.

Mensen bij wie dit wel het geval is, zou ik mijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intrigerende vraag..., maar ook direct een antwoord inhoudend; het lijkt maar zo. Negatief wordt meestal negatief uitgelegd maar heeft die positieve kern in zich. Net als positiviteit een negatieve kern heeft; als de arts zegt: de uitslag van het onderzoek is positief zegt dat meestal dat je ziek bent...
We leven nog steeds in een dualistische wereld. Dat betekent dat je zwart en wit hebt, positiviteit en negativiteit en vaak is het zo dat je negativiteit opzoekt, lang niet altijd bewust, om te leren met je eigen negatieve kanten om te gaan, waardoor negatief dus een positieve uitwerking kan hebben bij het ontwikkelen van jezelf. Voor we geboren werden hebben we een bepaald levens-lesplan besproken dat ons kan helpen ons bewustzijn en spirituele groei te bevorderen. Dat wil trouwens niet zeggen dat je je aan het plan moet houden, je kan er altijd in alle vrijheid van afwijken door, eenmaal op aarde, andere keuzes te maken . Sommigen van ons kozen een bijzonder moeilijke en zware rol. De kunst van dit leven is o.a. te leren hoe je omgaat met moeilijke en uitdagende lessen. (het is dus nodig om die afspraken in de eerste instantie te vergeten wanneer je op aarde geboren wordt.) Ga je mee in het negatieve van de les of besluit je er iets van te leren en je te ontwikkelen waardoor het (dus) positief wordt. Er is altijd een klein neutraal stoepje waar je op kan gaan staan tussen de emoties van het negatieve en het positieve in. In gedachten kan je daar, vanachter een veilig muurtje, kijken hoe je er het beste mee om kan gaan. Je hebt de keuze. Je hoeft niet tegen het negatieve te vechten en ook niet tegen het positieve, wat ook vaak gebeurt al heb je er soms geen erg in. Wanneer je positief en negatief kan gebruiken ten goede van je zelf dan ontwikkel je de yin yang energie in jezelf, en dan ben je een zegen voor iedereen om je heen.
Kristal
13 jaar geleden
Je zet er met opzet boven, geen persoonlijke vraag.

Ik herken dit zelf echter helemaal niet en zou dit ook nooit vragen omdat ook ik het liefst met een grote boog om zwartkijkers heenloop.

Ik denk dat negativiteit alleen overheerst in mensen die er een neiging naar hebben.

Dus als dit geen betrekking heeft op jezelf zijn het mogelijk veel mensen in je omgeving die hier last van hebben en dat kan heel goed want aartspessimisten lijken sterk aangetrokken tot de wat zonnige types.

Ik denk soms wel eens dat het komt omdat ze het tot doel hebben verklaard die zonnige persoon ook depri te maken maar het kan ook gewoon zijn dat ze zich wat "warmen" aan de zonneschijn van een meer optimistisch persoon
13 jaar geleden
Een heel simpel antwoord zou zijn, je moet door het donker om in het licht te komen. Klinkt cliché maar is wel wat je om je heen merkt. Hoe hard de maatschappij ook is, of hoe mensen ook doen, de bedoeling is dat mensen leren. En dat leren bestaat dus uit mindere karaktereigenschappen leuk te maken. Dat is niet zo heel eenvoudig zoals het bovenstaande klinkt.

En verder is het inderdaad ook zo, dat wat je uitzendt ook weer naar je terugkomt, energie reflecteert. Dus als je zelf niet positief bent, dan krijg je dat ook weer terug. Goh kan ik bijna een ander cliché aan plakken wat wel zo is hoor; verbeter de wereld, begin bij jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld is vervallen in grote droefenis,.
De mensheid loopt op het randje van de afgrond.
De mens is beklagenswaardig,en ziek en ziet het zelf niet
,hij loopt dronken rond zonder ook maar iets gedronken te hebben. We zeggen en praten een hoop maar veel daarvan is niet waar of is tot eer van ons zelf.
We spreken over grote dingen die we niet kennen,we weten niet wat heilig is of wie we zijn en hoe verdorven dit geslacht is. Vele zeggen in hun zelf tegen over wie moet ik me dan verantwoorden? Ik kan zeggen wat ik wil.
Vrees voor onze heiligen God kennen ze niet, om dat ze denken het zelf wel te weten,maar ze zullen bedrogen uit komen en zich schamen wanneer ze hem de Vader in zijn heerlijkheid aanschouwen. Als hij tegen je zegt hoeveel kans heb je me gegeven mensenkind,om jou op mijn zoon te laten lijken (Jezus)

"waarom lijkt negativiteit te overheersen?"
Omdat de mens niet de waarheid ziet;

Toegevoegd na 1 dag:
22 namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.
23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,
24 Verwijzing(en) [sluiten]
Jes 53:5en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
25 Verwijzing(en) [sluiten]
2 Kor 5:19; Kol 1:20; Hebr 4:16; 1 Joh 4:10Hem heeft God openlijk aangewezen Verwijzing(en) [sluiten]
Ex 25:17als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn gerechtigheid te bewijzen vanwege het voorbij laten gaan van de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.
26 Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt diegene die uit het geloof in Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door welke wet? Van de werken? Nee, maar door de wet van het geloof.
28 Verwijzing(en) [sluiten]
Hand 13:38; Rom 8:3; Gal 2:16; Hebr 7:25Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen Noot [sluiten]
3:30 onbesnedenen - Letterlijk: voorhuid.door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is héél gewoon,
Geluk went,
Negatief stoort,
Wordt eerder herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ziet hij de waarheid wel en is hij daarom negatief omdat hij de enige lijkt te zijn, terwijl zo veel anderen nog lijken te slapen. Verwarrend ook om ineens te beseffen dat het allemaal eigenlijk heel anders in elkaar steekt dan we tot nog toe dachten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Inzicht... Alks we spontaan bijna alleen maar over positieve dingen gaan praten trekken we dat naar ons toe en gaat zeer zeker dat overheersen, en dat moeten veel mensen nog gaan ontdekken... Dan gaan zij ook die kleine dingen zoen die zoveel geluk brengen en overal om ons heen zijn... zoals de dauw in het gras en die mooie vlinder, een bloedrode lucht, een mooie zonsondergang, een mooi boek, van je partner houden, samen muziek maken, een mooie stem hebben, gezond zijn, blij zijn dat je kan lopen, een dak boven je hoofd hebt, enz enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ik heb het idee dat dit meer persoonlijk voor jou zo geld. Wie zegt dat ongeluk de waarheid is?
Kristal
13 jaar geleden
Waarom zou de waarheid negatief zijn? Zou het niet beide kanten in zich kunnen hebben? Als je alleen maar negativiteit ziet in waarheid doe je mij vermoeden dat je nog niet helemaal wakker bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke "waarheid"?
Kristal
13 jaar geleden
ja, da's ook weer waar Wendy ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn beleving deelt @foral. een hypothese. Ze pretendeert niet de waarheid te prediken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Lifehacker: ik reageerde op Kristal :-)
@Forall: zou je me willen uitleggen wat je bedoelt? Is jouw antwoord misschien meer een reactie op het antwoord van Carlosmit? Ik kan het niet goed plaatsen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Toen ik erachter kwam dat het heel anders in elkaar steekt dan ik tot dan toe dacht, was dat schokkend, nieuw, eng - maar ook spannend, interessant - en daarmee leuk - en uiteindelijk een bron van vreugde, het ontsnappen uit de kuil waarin ik leefde, het zien van het licht, het zien van de wereld in zijn geheel in plaats van in losse stukjes, het zien van verbanden, het verkrijgen van inzicht. Kortom: ontdekken dat het heel anders in elkaar steekt dan je denkt is eerst verwarrend, maar uiteindelijk een bron van vreugde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooie spirituele reactie, Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed lezen he. Heb het over de persoon die negatief is, niet over de waarheid die dat zou zijn
Kristal
13 jaar geleden
Heel mooi Cryofiel, prachtig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo wizzo, Iedereen is weleens negatief, ook mensen die waarheid zien, of DE waarheid. Niemand is ooit klaar met negativiteit, en das maar goed ook. Want als er geen negativiteit zou zijn, zou men het goede nooit zo waarderen als men nu doet. Maar goed, vanuit een ander licht gezien zijn mensen die helemaal volgens de waarheid leven dan mensen die negativiteit altijd als positief zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Forall: Zou je me willen uitleggen, wat je verstaat onder "de waarheid"?
Eerder heb ik je hier een vraag gesteld en daar ben je niet op ingegaan, dus ik ben benieuwd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De celestjnse belofte legt het in grove lijnen wel aardig uit. Ik ben zelf niet altijd zo goed in dit soort dingen uitleggen.
Dit komt omdat de positieve aspecten van het leven snel worden gezien als gewoon, dus geinternaliseerd in je leven als het ware. Als iets goed is, hoef je het niet te veranderen en daarom besteed je er na verloop van tijd niet veel aandacht meer aan. Aan negatieve aspecten van het leven moet nog gewerkt worden. Je wilt dit graag anders en denkt na over de manieren waarop dit kan. Van de ene kant is dit dus juist ook weer positief, je werkt telkens aan het feit om je leven nog beter te maken. Als je je alleen aan de positieve dingen zou denken, kom je ook niet heel veel verder in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wederom sluit ik me aan bij Ilse maar heb ik wat toe te voegen.

Ik denk dat dit in de natuur/aard van elk dier(mens) zit (vergroot overlevingskansen).
Een overdosis in geluk bestaat niet, waarom stoppen met zoeken? Maar als je zoekt, heb je dan nog wel tijd om stil te staan bij al het positieve in het leven? Een levensgenieter kan dit. Hij staat er niet constant bij stil dat er inderdaad misschien om elke hoekje wel iets negatiefs schuilt. Want als het zich nog achter een hoekje verschuilt, waarom zou je je er dan mee bezig moeten houden? Laat maar lekker verstoppertje spelen, ik ben 'hem' niet. Probeer niet geblinddoekt te tasten naar de mogelijke realisatie van angsten, maar laat je bevangen door dat wat hoop/geluk brengt! Ik dwaal een beetje af :P, ik vond de stelling van de vragen nogal negatief, dus lul ik hier wat over. Je vragen waren: ''Hoe komt het dat die negativiteit altijd een plek heeft in het leven? ''Zoals al eerder genoemd: zonder donker geen licht. ''Waarom vechten we ertegen, waarom willen we het soms? Het lijkt soms wel een liefde/haat relatie.'' We vechten ertegen omdat het doel van het leven geluk nastreven is, het bestaat omdat er ook geluk bestaan (donker/licht)
Haat/liefde verhouding? Wanneer heb jij liefde gevoelt voor negatieve dingen? En als jij hier dan een antwoord op hebt, is dit dan wel negatief? Momenteel zit ik nogal vol van de hollandse groente, ik vind het wel leuk klinken nu:P. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over deze theorie.
Wederom sluit ik me aan bij Ilse maar heb ik wat toe te voegen.

Ik denk dat dit in de natuur/aard van elk dier(mens) zit (vergroot overlevingskansen).
Een overdosis in geluk bestaat niet, waarom stoppen met zoeken? Maar als je zoekt, heb je dan nog wel tijd om stil te staan bij al het positieve in het leven?

Een levensgenieter kan dit. Hij staat er niet constant bij stil dat er inderdaad misschien om elke hoekje wel iets negatiefs schuilt. Want als het zich nog achter een hoekje verschuilt, waarom zou je je er dan mee bezig moeten houden? Laat maar lekker verstoppertje spelen, ik ben 'hem' niet. Probeer niet geblinddoekt te tasten naar de mogelijke realisatie van angsten, maar laat je bevangen door dat wat hoop/geluk brengt!

Ik dwaal een beetje af :P, ik vond de stelling van de vragen nogal negatief, dus lul ik hier wat over. Je vragen waren:

''Hoe komt het dat die negativiteit altijd een plek heeft in het leven? ''Zoals al eerder genoemd: zonder donker geen licht.

''Waarom vechten we ertegen, waarom willen we het soms? Het lijkt soms wel een liefde/haat relatie.'' We vechten ertegen omdat het doel van het leven geluk nastreven is, het bestaat omdat er ook geluk bestaan (donker/licht)
Haat/liefde verhouding? Wanneer heb jij liefde gevoelt voor negatieve dingen? En als jij hier dan een antwoord op hebt, is dit dan wel negatief?

Momenteel zit ik nogal vol van de hollandse groente; ik vind het wel leuk klinken nu:P. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over deze theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positief en negatief horen bij elkaar, ondanks dat het tegenstellingen lijken. Soms overheerst het ene en soms het andere: en er zit een enorm grijsgebied tussen.
Alles in het leven heeft een andere kant: zwart-wit, geluk-ongeluk, oorlog-vrede en ga zo maar door. Zonder het een is er geen ander en zonder tegenpolen geen middenweg.

Dus mijn antwoord op je vraag "waarom lijkt negativiteit te overheersen?" is, dat negativiteit niet overheerst, net zomin als positiviteit dat doet. Er is altijd een wisselwerking, een samenwerking zo je wilt.

Je eerstvolgende opmerking: "Het is geen persoonlijke vraag" intrigeert mij: ik lees in het stukje eronder JOUW idee over negativiteit. Maar dat is mijn interpretatie en geen waarheid :-)
Misschien wil je me dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand die tegen mij heeft aangegeven dat zij erg negatief denkt altijd. Dat zij hier eigenlijk ook vanaf wilt.
Nu zou ik dus graag willen weten wat de diepe spirituele betekenis is van negatief denken. Zodat ik het voor haar persoonlijk in een beter kader kan gaan plaatsen. Dus de vraag slaat niet direct op mijzelf en heb ik geen 'last' van negatief denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, bedankt voor je antwoord.
Ik denk, dat negatief denken voortkomt uit angst en dat het dan belangrijk is om uit te diepen waar die angst vandaan komt.
Kristal
13 jaar geleden
ik las ergens: even opzoeken...
Ah, dit zijn woorden van Nelson Mandela. Onze grootste angst is niet dat
we onvolmaakt zijn;
onze grootste angst is dat we mateloos krachtig zijn. Het is ons licht, niet onze schaduw
dat ons het meest beangstigt
We zijn allemaal bedoeld om
te stralen als kinderen Als wij ons licht laten stralen,
geven we onbewust anderen
toestemming hetzelfde te doen. Prachtig vind ik het.
Voor mij was het ook een eye opener op de vraag waarom we zo vast blijven klampen aan negatieve gewoonten en/of omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn bang om te laten zien wie we zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's voor mij hetzelfde :-) Mijn vraag is dan, waarom we bang zijn om onszelf (licht, kracht) te laten zien.
Waarom we onszelf verstoppen in het donker en in onkracht (nieuw woord??? haha) / angst als machteloosheid, wanhoop en noem maar op.
En dan zijn we weer terug bij de vraag van Gdanonym.
Kristal
13 jaar geleden
Een van de redenen is denk ik ook omdat we ergens aan gewend zijn ook al is het een negatieve situatie. Mensen zijn gewoontedieren en vaak erg bang om te veranderen ook al weten ze dat het een verandering ten goede is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat denk ik ook. Angst (voor verandering) is een heel groot punt denk ik.
Persoonlijk vind ik juist niet dat we meer en meer naar het negatieve gaan. Als je nu enkele honderden jaren teug gaat en bijvoorbeeld de middeleeuwen bekijkt waar er zoveel onrecht was, en mensen zelfs onschuldig hun hoofd er werd afgehakt mag ik nu zeggen dat we toch in een veel betere tijd leven. ook een 100 jaar terug was er nog heel wat onmenselijkheden veel meer dan nu. Alles is beginnen te veranderen door de 2 de wereldoorlog toen zijn ook de mensen gaan beseffen dat oorlog nooit de oplossing is en heeft heel wat vernietiging gebracht. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we altijd meer en meer naar het positieve gaan in de plaats van naar het negatieve. Groeten Ritchie

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik ook nog wil bijvoegen is er zal altijd wel wat negatieve zijn. En dit is om het positieve aan te voelen. Indien er geen negativiteit zou bestaan zouden we ook uit niets kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn niet allemaal met het zelfde plan of de zelfde opdracht naar hier gekomen. Ieder zijn plan/opdracht met de daarbij behorende persoonlijke/karakter 'bagage', om de mogelijkheid te scheppen deze ook te kunnen uitvoeren.
Momenten van negativiteit, bijv. wanneer het niet gaat zoals we graag willen of alles blijkt tegen te zitten, doen een beroep op een ieder, zijn plan/opdracht te herinneren.

Wij ervaren die momenten vaak als negatief, maar je kunt ze ook zien als leermoment, een punt op de levensweg waar opnieuw bekenen/gevoeld moet worden wat Nu het beste is.
En ja, de één heeft meer van die 'kruispunten' dan een ander. Je kunt ook zeggen: hij/zij heeft wel een moeilijk leven gekozen.

Hoe je er ook tegenaan kijkt, Probeer het te bezien vanuit liefde en leer ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negativiteit lijkt te overheersen, omdat we onze antenne daarop afstemmen.

Gek genoeg luister ik nooit meer naar de nederlandse radio, wel naar de BBC World Service. Daar vind je serieus nieuws, maar nauwelijks negativiteit en juist positief nieuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een traumatische ervaring krijgt je er iets moois voor terug ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zien we de negatieve kanten van personen/objecten eerder negatief dan positief..

Waarom, het goede weten we wel wat het is, maar als er iets minder goed op ons pad komt, hebben we altijd wel iets te zeggen of aan/opmerkingen te maken, ja maar....

Om uit die negativiteit te komen, moet je eerst balans zien te vinden in je zelf, vragen stellen waarom zus zo en ook antwoorden aan je zelf, schrijf het desnoods op, bij hielp het, misschien bij die persoon die jij omschrijft ook!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Het is inderdaad verleidelijk om over bepaalde zaken te zeuren. In de meeste gevallen moet je voor het positieve meer moeite doen. Voor het goede moet je nu eenmaal wat harder werken, maar de beloning is daarentegen groter: als je positiviteit in de wereld brengt, juist op de momenten dat negatieve gevoelens terecht lijken, krijg je positiviteit terug. In welke vorm dan ook.

Negativiteit kan voortkomen uit allerlei gevoelens van ongeluk, frustratie, e.d. Voor je gevoel lucht het op door erover te zeuren. De verleiding is vaak gewoon te groot en je denkt dat je alle recht hebt om te zaniken, er is immers dit of dat gebeurd.

Volgens mij moet je uit de slachtofferrol stappen en geen zelfmedelijden hebben. Als je een aandrang voelt tot negativiteit, laat die aandrang dan voor wat het is en ga er beslist niet in mee. Het lost vanzelf op. Mijd daarnaast negatieve personen als dat kan.

Hiermee wil ik niet beweren dat ik nooit negatief ben of zo. het gebeurt iedereen weleens. Ik denk alleen dat dit de oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negativiteit zit er al in vlak na de geboorte. Er zal geen baby zijn die het prettig vond het warme holletje van de baarmoeder te verlaten. De hersenen van het kindje waren nog leeg en het eerste wat ingevuld werd door een eerste ervaring, al dan niet bewust of onbewust, is een negatieve ervaring. Hoe meer negatieve ervaringen er door dit persoontje gemaakt worden, hoe groter dit gebiedje in zijn/haar hersenen ingevuld zal worden. Iemand die dus een nare jeugd gehad heeft of veel pech heeft, zal dus eerder negatieve gevoelens hebben dan iemand die blij en open in de wereld staat.
Toch zijn er mensen die ondanks alle ellende die hen overkomt het positieve naar voren halen.
Ik denk dus zelf dat je negativiteit nodig hebt om positief te kunnen voelen. Hoe kun je positiviteit ervaren als je negativiteit niet kent? Juist omdat je het kent en niet graag ervaart, werkt negativisme als afschrikmiddel en zal je proberen alles eraan te doen om het niet op te wekken, want het positieve gevoel is zo prettig en dat wil je zo houden. Daarom werkt het altijd dreigend op de achtergrond, vooral als je een periode van geluk hebt, denk je automatisch;" Hoelang zal het nog zo doorgaan, wanneer wordt het afgebroken' en je weet intussen dat niemand alleen voor het geluk is geboren en blijft, onbewust misschien, toch ergens wachten tot het zover is.
Negatieve gevoelens zijn juist zo indringender omdat je erover gaat piekeren, je besteedt er dus meer aandacht aan. Daarom wordt het zo snel opgeroepen.
Ik denk dat je gelijk hebt met de uitspraak;'een haat/liefde verhouding, want de één kan niet zonder de ander' en het hoort bij elkaar en in de hele natuur om ons heen. Bij alle positieve dingen hoort iets negatiefs. Eerst zijn de bloemen mooi en dan worden ze vanzelf verlept en lelijk. Alles heeft een tegenstelling, dus ook onze denkwijze en ons karakter. We zijn gelukkig veranderlijk dus je kunt zelf een hoop bepalen.
13 jaar geleden
Al sinds het prille begin sinds de mens hier op aarde zijn dag dagelijkse strijd levert om te overleven voor bv. voeding en veiligheid oorlog en geweld is er een gevoelen van negativiteit.
Zonder deze negativiteit zouden we ons immer al in de hemel wanen. De hemel die ons beloofd word na een leven van noeste arbeid en erbarmen.
Natuurlijk zullen er gevoelens zijn van welbehagen en positiviteit het een kan niet zonder het ander .
Kortom het leven is een beetje van dit en een beetje van dat,daar is voorlopig geen ontkomen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel subjectief en niet te beantwoorden. Elke mens ervaart die dingen op z'n eigen manier.

Als je het hebt over iemands gemoedstoestand die sterk op en neer gaat, en die na elke goede periode weer in een slechte terecht lijkt te komen, zou ik zeggen dat die persoon lijdt aan wat tegenwoordig borderline heet, of tenminste iets dat er op lijkt.

En welk doel heeft 'negativiteit'? Geen. Het bestaat gewoon, als logisch gevolg van positiviteit. Het is gewoon deel van het leven, van alles eigenlijk. Zo is er voor goed kwaad, voor dag nacht, voor licht duisternis en voor boven onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed gaat in je leven, dan ben je blij en ben je niet zo bezig met de vreugde, want je doet dan andere dingen ofzo. Als er negativiteit is, erger je je ergens aan, of iets zit je dwars. Dit kan gelinkt zijn aan bepaalde objecten of personen en iedere keer als je die tegen komt, word je ermee geconfronteerd en je blijft er zo'n beetje in hangen, totdat het is opgelost. Dan word het weer goed en gaat het zoals in het begin van mijn antwoord: je doet de dingen die je leuk vind en bent gelukkig en let niet zo op jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LIJKT te overheersen ...hmmmmm
ligt denk ik aan hoe je in het leven staat, wat je goals zijn, welke weg je hebt uitgestippeld en bewandeld hoe hoog je de lat legt voor jezelf en wat wat je onderweg zoal tegenkomt en hoe zwaar je hieraan tilt.

ten eerste denk ik dat negativiteit over het algemeen zwaarder weegt dan het positieve en het laatste als vanzelfsprekend word aangenomen. (je hoort mensen zelden over iets dat op rolletjes loopt, en anders is het wel een keer tijd dat er iets gewoon lukt of goed gaat)

het vermogen om om te gaan met misserstjes ligt denk ik aan de manier van incasseren en het oplossingsgericht te werk gaan.

wat gaat er mis, waarom gaat het mis, wat kan ik hieraan doen, hoe voorkomen, en hoe los ik het op zonder het een ramp te vinden en achter je te laten.