Waarom worden supporters van RSC Anderlecht joden genoemd?

Als fan van RSCA krijg ik vaak het woordje 'jood' te horen. Als ik terug vraag waarom men ons zo noemt, heeft men geen flauw idee. Vandaar dat ik graag eens de oorsprong zou willen weten van dit 'scheldwoord'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
11.2K

Het beste antwoord

Het heeft met de geschiedenis van die plaats te maken.
In Anderlecht staat een van de oudste synagoges van België en ook is daar een monument voor de Joodse martelaren. Op 19 april 1970 werd dit Nationaal Gedenkteken ingehuldigd.
De Cureghemwijk in in Anderlecht was vóór 1940 een Joodse wijk. Er woonden tienduizenden Joden, totdat de nazi’s bezig gingen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, uw uitleg klinkt erg logisch ;)

Andere antwoorden (1)

De oorsprong van het woord en de betekenis als scheldwoord komt van de 2e wereld oorlog. Met voetbal heeft het echter niets te maken, maar alleen omdat de (hersenloze) mensen die dit "scheldwoord" gebruiken er een groep (in hun ogen) mindere/zwakkere mensen mee willen beledigen, roepen ze dat. Een zeer trieste zaak en vaak geroepen door nog triestere personen waarvan het aantal werkende hersencellen, een nog triester aantal zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat legt niet uit waarom de supporters van bepaalde clubs uit bepaalde plaatsen joden worden genoemd. Feyenoorders zullen nooit zo genoemd worden, ajacieden wel, Amsterdam was voor de oorlog namelijk een stad met een hoop joodse inwoners.