Kun je vrijmetselaar zijn en geloven?

Ik weet zelf niet heel veel van vrijmetselarij, maar in een documentaire werd gezegd (door een vrijmetselaar): "Vrijmetselarij is absoluut geen geloof!". Toen vroeg ik me af: Kun je vrijmetselaar zijn en bijvoorbeeld ook christen of moslim? Of is dat onmogelijk (gaan de ideeën en principes tegen elkaar in?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

In onderstaand you-tube filmpje komt naar voor dat de vrijmetselarij een werkplaats biedt om meer mens te worden.

Het is zelfs verboden om in de loge te praten over godsdienst,
omdat je dan in de sfeer zou gaan van: "ik heb gelijk en jij niet".
Er wordt gezegt: "ieder heeft zijn eigen waarheid, ieder heeft zijn eigen religie en dat mag hij behouden".

Van deze vrijheid wordt in de vrijmetselarij uitgegaan.

Je mag bij de vrijmetselarij nooit een ander belemmeren in zijn denken en handelen, niet discrimineren maar gelijkwaardig behandelen.

Er wordt duidelijk gezegt dat bij de vrijmetselarij Moslims horen, maar ook Joden, Katholieken, gereformeerd, humanist ... .

Dit brengt geen problemen omdat zij elkanders standpunten met elkaar vergelijken en niet bekritiseren.
Ze stellen elkanders standpunten naast elkaar om er lering uit te trekken.

http://www.youtube.com/watch?v=iIu633PWo-Q&feature=results_video&playnext=1&list=PL151BFDBB715595F4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Eén van de stelregels van de vrijmetselarij is dat alle geloven gelijkwaardig dan wel niet relevant zijn ; het is zelf geen (religieus) geloof, en ook niet tegen het geloof.
Er zijn wel extreme / fiundamentalistische stromingen die problemen hebben met de vrijmetselarij, maar die baseren zich vaak meer op de mythologie rondom deze club - die feitelijk meer een gezelligheidsvereniging is - dan op de feiten.

Het heeft in zijn geheel wel wat, tja, gnostische trekjes in de zin van dat ze nastreven dat elke mens probeert het beste uit zichzelf te halen, ze geloven in de maakbaarheid van de mens als individu en als soort, en er wordt gebruik gemaakt van wat (semi)religieuze symbolen, maar het is geen religie an sich.

En ja, onder Vrijmetselaars bevinden zich atheisten, agnosten, christenen, moslims, boeddhisten, eigenlijk zijn alle denkbare stromingen wel min of meer 'vertegenwoordigd'. Zolang de persoon in kwestie zich ook maar kan vinden in de doelstellingen van de Vrijmetselarij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zelfs min of meer religieus zijn om Vrijmetselaar te worden. Ik heb een paar keer geprobeerd om meer te weten te komen over de vrijmetselarij, maar veel kom je er niet van te weten. Ik denk dat ze dit ook zelf zo willen houden om een geur van geheimzinnigheid te bewaren. Ik heb " aan de poort gestaan" , maar om meer te weten moet je binnengaan. Dat heb ik als agnost niet gedaan, want dan zou ik met mezelf in de problemen komen. Zij werken heel erg met symbolen, zoals bv in de RK kerk. Soms lijkt het op een jongensclubje en wat er van die hogere ideeen terecht komt, weet ik niet