Zou er een verband bestaan tussen de grote corruptie in Italië en het feit dat Italië vrijwel geheel katholiek is?

Daar de Katholieke kerk zowel recent als in het verleden bekend staat om wanpraktijken, schandalen en dergelijk.

P.S ik val niet het geloof aan, het is niets persoonlijkst maar gewoon een goeie vraag.

Toegevoegd na 12 uur:
Voor alle duidelijk, het gaat om de RK kerk, niet de katholieken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbegrijpelijk dat er niet al een moraalridder deze vraag heeft laten censureren door een moderator...... Of het moet zijn omdat onze linkse vrienden het bashen van religie wel in hun straatje vinden passen!!!!

Het beste antwoord

Veel van de vroege inkomsten van kerken en kloosters is afkomstig van gelovige ridders, koningen en andere rijke lieden die na het plegen van misdaden als moord en diefstal (al dan niet door middel van oorlogen) probeerden te voorkomen in de hel te komen. Hen werd via de biechtstoel verteld dat ze van hun zonde af konden komen door heel veel te bidden. Kloosters boden daarop hun diensten aan om voor die ridders en koningen te bidden tegen een schappelijk tarief. Zo verzekerden heel wat lieden met een onzuiver geweten dat ze niet in de hel zouden komen en waren de kloosters verzekerd van een voortdurende bron van inkomsten. Later heeft de kerk daar nog een schepje bovenop gedaan door te stellen dat iedereen die de kerk steunt in de hemel terecht zou komen.

Er is dus wel degelijk een verband tussen de katholieke kerk, misdaad en corruptie. De katholieke kerk zal natuurlijk nooit zeggen misdaad te steunen (doen ze in hun optiek ook niet, ze helpen slechts mensen van hun zonde af te komen, zo redeneert men), maar het is wel degelijk zo dat een behoorlijk deel van de inkomsten van de kerk afkomstig is van katholieken met een bedenkelijke reputatie, juist omdat deze groep de meeste moeite zal doen om van hun zondes af te komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is corruptie altijd gekoppeld aan bureaucratie. Zo vind je in het voormalige oostblok veel corruptie, en in Indonesie, om maar een paar voorbeelden te noemen.
En dat zijn beslist geen katholieke bolwerken!

Het antwoord is simpelweg: nee.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig bureaucratie en dus weinig corruptie in Somalië.
Weinig katholieken ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oostblok is/was voornamelijk orthodox. Deze komen ook uiteindelijk ook uit op het Sint Pieter. laten we het anders stellen: Waarom zijn in landen waar staat en kerk daadwerkelijk gescheiden zijn minder corruptie? Neem landen als Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, IJsland.
Nee, dat heeft niets met elkaar te maken. Er zijn meerdere landen die grotendeels katholiek zijn, en niet zo corrupt.
Volgens mij heeft de grote corruptie in Italie te maken met de welig tierende maffia. Deze hebben connecties tot in de hoogste (politieke) regionen. Zolang ze dat niet uit weten te bannen zal het altijd corrupt blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag?? Weet ik niet, wel vreemde vraag... je wilt dus zeggen dat katholieken per definitie corrupt zijn??

In mijn ogen zijn er slechts twee dingen die corruptie uitlokken en dat zijn "Macht" en "Geld"

Toegevoegd na 18 uur:
Het antwoord gaat zijn: Nee, er is geen verband tussen grote corruptie in Italie en het feit dat Italie overwegend katholiek is.
Het antwoord stond net op nu.nl:
http://www.nu.nl/algemeen/2095744/berlusconi-medeverantwoordelijk-corruptie.html

En zoals iedereen weet: Berlusconie doet alles wat God verboden heeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de VS zijn er ook al jaren grote rijkdommen en grote machtsverschillen toch zal dat land nooit zo corrupt zijn als Italië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C4th, dat is jou interpretatie van der vraag. Ik vraag of er een verband is tussen die twee. Daarmee stel ik niet dat katholieken per definitie corrupt zijn. Het zou wel (let op dit is een invalshoek, geen feiten noch een mening) kunnen zijn dat de kerk wel corrupt is, en dat daarom de corruptie een groot deel van de bevolking treft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C4th, Lotus wil niets "zeggen"ze vraagt het. Het valt mij op dat sommige vragen als mening van de vragensteller worden gezien.
sorry kan 't niet echt onderbouwen maar mij eerste ingeving was ja... Het vaticaan is echt niet zo heilig als velen denken. Ik ben zelf gelovig opgevoed maar zie je vraag niet als aanval op het geloof ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel heel Midden- en Zuid-Amerika is katholiek! Dat is een gebied 1000 keer groter dan Italie.
Corruptie heeft te maken met armoede, bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen en wetgeving.
Dat heeft niks met welk geloof dan ook te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeid wat jij beschrijft is ook zo corrupt als Italië. Alleen in Italië valt het ons echt op omdat het zogenaamd een van de belangrijkste landen in de EU is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jarenlang in dat 'gebeid' gewoond. Heb er ook veel en lang doorheen getrokken.
Sommige delen zijn corrupt, maar het overgrote deel niet!
Ga er zelf eens doorheen reizen dan kom je er wel achter.
Ja. Zo was het gangsterdom in de USA tijdens de drooglegging een puur Rooms-Katholieke affaire. Priesters verwisselden na de mis hun pij in voor gangsterkleding.
Vanaf die dag tot vandaag is de Mafia een Rooms-Katholieke affaire.
In de tachtiger jaren waren er ernstige beschuldigingen tegen financiële adviseurs van het Vaticaan en hun Mafia-bindingen.
Een citaat van State Senator Ernie Chambers van Nebraska: ''The Catholic Church is more effective as a criminal enterprise than the Mafia.''
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman ga je eens schamen voor dit soort tendentieuze onzin antwoorden. Dat terwijl je er als de kippen bij bent om jou niet welgevallige meningen te 'rapporteren' aan de moderators voor verwijdering!
Ja, en dat geldt niet alleen voor Italie, maar ook voor zowat heel Latijns Amerika, Spanje, Portugal.

Instructief is, hoewel al wat ouder:

Max Weber
Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie
* Band 1: Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Die protestantischen Sekten und der Geist des Kapitalismus sowie Die Wirtschaftsethik der Weltreligionen
ISBN 3-8252-1488-5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig de ouwe Weber, met zijn vestigingsplaats theorien. Of is dit een ander?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn vestigingsplaats theorieën in het duits?
Mwah...Weber's analyses van arbeidsethiek en de opkomst van het kapitalisme en de positieve effecten van buraucratie zijn nog steeds de moeite waard. Al moet je het allemaal natuurlijk wel in z'n tijd en context zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vestigingsplaatstheoriën zijn van een ander, nl. Alfred Weber.
Nee, een direct verband tussen de katholieke kerk en de corruptie zie ik niet; volgens mij heeft het meer met de volksaard te maken.
En ja, je kunt je moeilijk voorstellen dat de Italianen het calvinisme zouden omarmen, dat heeft te weinig luister, pracht en praal en die rechtlijnigheid is nog minder te verteren.
Dat de Italianen zelfs nu nog en masse Berlusconi aanhangen is veelzeggend; ze houden van de grandeur en de bravoure, de rotte plekken nemen ze voor lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Corruptie heeft te maken met mogelijkheden, pakkans en het morrele kader. Het enige wat voor corruptie katholieken speelt is, dat ze makkelijk evenkunnen aanschuiven en vergebing krijgen voor alle zonden.

Ik denk dat jouw relatie wel enigszins waar is de ene kant op, maar als pseudo correlatie of toevalligheid, maar niet de andere kant (als je RK bent dan ben je waarschijnlijk corrupt) Bovendien is er veel corruptie in niet RK landen.

Dus RK zijn is niet een voldoende of noodzakelijke voorwaarde voor corruptie, dus snijdt de stelling geen hout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ga je hier fout, het gaat om de kerk, niet om de mensen.
Daar waar macht is, is ook misbruik van macht. Corruptie is daar 1 van. Of hier het verband terrecht is? Als iemand een verband zoekt, zal hij er een vinden. Voordat iemand vraagt of dit een terrecht verband is, staat het al op de voorpagina van een krant.

Er zullen best corrupte kathlieken zijn of kathlolische corruptenaren, maar of de corruptie uit naam van de RK kerk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze(katholieke) provincie Limburg schijnt het volgens de berichten in de media ook voor te komen. Of er een verband bestaat kan ik niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote rigide denksystemen wekken altijd weerstand. De protestanten wilden destijds (toen ze ontstonden) de regels die toen golden *veranderen* (vandaar de naam).

De katholieken zelf lossen het probleem op door 'wat losjes met de gestelde regels om te gaan'. Wat zich uit in mensen die op respectabele posities zitten maar ondertussen alles doen 'wat god verboden heeft' zonder daar al te zeer op afgerekend te worden.