Is er een verschil tussen: "tot God bidden" en "God aanbidden" ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben nieuwsgierig Loenie ,-))

Het beste antwoord

Bidden is praten met God, Aanbidden is dankbaarheid tonen door je daden laten zien dat je in hem gelooft Dus dingen doen die bij je geloof passen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mealycook, fijn van je te horen ;-) Je zegt: aanbidden is dankbaarheid tonen door je daden te laten zien dat je in hem gelooft, dus dingen doen die bij je geloof passen. Mogen we dan in deze context Jezus aanbidden ?
We bidden dan toch niet tot Hem ? We tonen onze dankbaarheid. Hoe bezie jij dit ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Amadeus. Nee met hem bedoel ik God er wordt in sommige bijbelverzen op Jezus Christus gezinspeeld als een god (Jesaja 9:6, 7; Johannes 1:1, 18). Betekent dit dat Jezus aanbeden moet worden? Jezus zelf zei: „Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten” (Lukas 4:8). Hoewel Jezus geweldig in kracht is en de goddelijke natuur heeft, is het duidelijk dat de bijbel hem niet afschildert als iemand die aanbeden moet worden. Ook naar de engelen wordt verwezen als „goddelijken” (Psalm 8:5; Hebreeën 2:7). Toch worden mensen nergens in de bijbel aangemoedigd om engelen te vereren. Bij een bepaalde gelegenheid was de bejaarde apostel Johannes zo onder de indruk van de aanwezigheid van een engel dat hij zich voor de engel neerwierp om hem te aanbidden. Maar de engel antwoordde: „Pas op! Doe dat niet! . . . Aanbid God.” — Openbaring 19:10. Maar dat neemt niet weg dat Jezus een belangrijke plaats in neemt en dat hij zeker iemand is die eer en hulde gebracht mag worden voor het geen hij voor ons gedaan heeft. God heeft hem deze positie gegeven. daarom kunnen we alleen tot God naderen door middel van Jezus
(Johannes 6:44) Maar dit eren en hulde brengen is meer in de zin van zo als een kind oudere mensen aan spreekt met U of mevrouw of meneer of dat je een rechter aanspreekt met edelachtbare dan aanbid je zo iemand niet maar je erkend zijn positie of status je toont er respect voor en dat doe je dus ook door in Jezus voetsporen te treden hem proberen te imiteren is respect tonen voor het offer dat hij gebracht heeft en daarmee aanbidden we God.(2 Korinthiërs 1:20, 21; 1 Timotheüs 2:5)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de uiteenzetting, duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord en reactie, ;-)

Andere antwoorden (5)

Ja. Je kunt een bepaalde God aanbidden omdat je hem prijst en in hem gelooft maar je hoeft niet perse tot hem te bidden.

Het gebed richten tot god is in feite een soort communicatie met jouw God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bid dan vraag je om iets bijvoorbeeld voor een betere toekomst of een goeie relatie. En als je aanbidt dan bedankt je hem voor deze wereld en vind je hem/haar een groot iemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het goede antwoord al gegeven. Toch geef ik hier ook mijn antwoord, ter aanvulling.
Ja, er is verschil. 'God aanbidden' betekent, dat je in God gelooft, Hem als je Schepper ziet en (uit liefde voor Hem) wilt doen wat Hij van je verlangt.
Het gevolg van het feit dat je God aanbidt is dat je 'tot Hem bidt', oftewel: contact met Hem zoekt, met Hem communiceert. Bidden is spreken in gedachten, gericht tot God. In gebed dank je God en je kunt Hem zeggen wat je zeggen wilt en vragen wat je vragen wilt. God hoort je gebed (Hij luistert) en, als het in overeenstemming met Zijn wil is, 'verhoort' Hij je gebed. Dat wil zeggen: hij zorgt ervoor dat je een antwoord of reactie op je gebed krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Robertus, ik zou kunnen zeggen: probeer het en dan zul je het zelf merken. Maar zo werkt het niet altijd. De reactie op je gebed kan op verschillende manieren komen. Als je bidt om kracht om iets te kunnen (ver-)dragen, dan zul je die kracht gaan voelen. Als je bidt om hulp om iets te begrijpen, dan kan het gebeuren dat iemand je iets vertelt waardoor je het gaat begrijpen, of dat je ergens iets leest, o.i.d.
Ik ken meerdere mensen die dit heel duidelijk gemerkt hebben. Als je echter bidt om materiële dingen, dan heb je ook kans dat er geen reactie op komt. God weet wat we nodig hebben. Hij geeft je waar je om vraagt wanneer je dat nodig hebt, anders niet ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
contact met God ZOEKEN, communiceren + Je reactie op Robertus mooi toegelicht, volledig mee eens
Bidden tot God is een communicatie tot hem richten.
God 'aanbidden' is hem 'hulde' 'eer en lof brengen 'omdat hij 'God' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo aimeeTJE, ;-) tuurlijk is dit zo +
Hoi Amadeus,

tot God bidden is bidden zoals het geleerd is in het onze Vader.

het aanbidden - is het loven en prijzen van God, het brengt ons dichter bij de troon van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens levendesteen,Jezus leerde ons hoe te bidden. ;-) +