Ben je verplicht om geen anti conceptie te gebruiken als je baptist bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (4)

Persoonlijk ken ik dat voorschrift alleen van de katholieke kerk, het is mij niet bekend,dat andere christelijke geloofsrichtingen dat ook onderschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik van anti conceptie middelen zijn in het algemeen meestal niet gebruikelijk in dit geval.

juridisch gezien kan niemand je het gebruik van anti conceptie verbieden of verplichten.

in principe hoef je hier dus geen gehoor aan te geven, maar kan het afwijken van gebruik wel sociale gevolgen hebben.

op internet vond ik dit'..
Baptisten leggen volop de nadruk op God die eerst voor mensen gekozen heeft. Bovendien ligt het accent op de persoonlijke keuze van de mens die een antwoord is op het genadig aanbod van God.

het is mij echter niet bekend of dit ook daadwerkelijk bij elke baptist gebruikelijk is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste kenmerk van baptisme is, dat men kiest voor de volwassendoop en niet, zoals b.v. in veel protestantse en RK kerken, voor de kinderdoop. D.w.z. men doopt wanneer (volwassen) mensen een rationele keuze hebben gemaakt voor het geloof in God.

Mogelijk zijn er baptisten die geen voorstander zijn van anti-conceptie, maar ik denk niet dat het baptisme dit als een soort dogma in zijn algemeenheid hanteert. Want een ander kenmerk van baptisten is, een principiele keuze voor godsdienstvrijheid, en vooral tolerantie t.o.v. anderen. Een "verbod" op anti-conceptie zou niet passen in deze houding. Tolerantie houdt o.a. in, dat je mensen vrij laat in hun keuzes, ook al ben je het er zelf niet helemaal mee eens. Om die reden zullen baptisten, anderen die verplichting niet opleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat Anti Concepie (de pil) wil gebruiken omdat je sexueel actief bent. Ergo je hebt een vriend, gefeliciteerd! Geniet ervan.

Nu is het beste anticonceptie middel de bijbel (als je 'm tussen je knieën klempt.). In alle andere gevallen is de pil, spiraal of condoom aan te bevelen.

En aannemende dat God alles geschapen heeft vallen de drie hier boven genoemde vormen van anticonceptie hier ook onder. Dus van een hogere macht heb je niets te vrezen. En van je mede gemeente leden? Die hebben inderdaad over het algemeen iets meer kinderen dan de gem Nederlander, maar geen 12 meer. Dus ook bij hen is geboortebeperking inmiddels gemeengoed.

Mijn antwoord op je goede vraag. Ga eens langs bij je huisarts. Dit gesprek is vertrouwelijk. Woon je nog thuis en heb je geen zin in onnodige discussies bij ontdekken van pilstrippen, laat een spiraaltje plaatsen. En ........ ga genieten!!!!