Wat kan ik het best doen tegen neerbuigend gedrag van een ander persoon?

Hallo,

Ik vroeg mij af wat ik het best kan doen tegen het neerbuigendgedrag van een vriend. Vaak als we met zn drieën zijn met een ander persoon (meisje) gaat hij vaak neerbuigende reacties naar mijn toe slingeren, alsof ik de loser ben van de drie (het pispaaltje). Dit is op zich zelf niet waar ik mijn snel aan irriteer, want heb een aardige zelfspot. Maar wel dat hij haar op zijn hand probeert te krijgen tegen mij en dat ik nu gevoel krijg dat ik het probleem ben. Als ik grap of simpele opmerking over hem maak, dan wordt hij meteen boos en gaat in de verdediging. Als we met zijn tweeën zijn dan doet hij ook wel eens maar veel minder.

Laat mij weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Met vriendelijke groet
Maarten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.1K
Amadea
5 jaar geleden
Gaat het om telkens hetzelfde meisje? Dan wil hij een relatie met haar en doet daarom z'n best om haar te laten zien dat hij beter zou zijn dan jij bent. Dus hij is misschien bang dat zij een oogje op jou heeft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ja het is telkens het zelfde meisje. Hij denkt ook dat ik verliefd op haar ben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sommige mensen zijn zo onzeker in een bepaalde situatie dat ze zich zekerder voelen door een ander omlaag te halen. Dit zegt alles over jouw vriend. Hij heeft een probleem. Maak er niet jouw probleem van. Spreek hem aan en geef duidelijk aan wat je aan hem merkt als zij er ook is. Oordeel niet. Beschrijf wat je aan hem ziet op dat moment. Stel dan eens de vraag wat je voor hem kunt doen. Misschien kom je achter de reden van dit gedrag. Maak daarna afspraken. Helpt dit niet. Laat hem lekker alleen met haar afspreken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie en de tips. Vindt het aanspreken op zijn gedrag best wel lastig, als we met zijn tweeën zijn doet hij best aardig en dan wil ik de sfeer ook niet vergallen.
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Natuurlijk is dat best lastig! Maar wel goed denk ik - je hoeft je toch niet te laten vernederen? En wat je zegt over de sfeer verpesten: ik denk dat deze vriend de sfeer een beetje aan het verpesten is! Kom voor jezelf op, hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je moet het doen op een begrijpende manier: ik merk dat je je anders gedraagt als.....bij ons is. Waardoor komt dat? Ik zou het namelijk rot vinden als jij je dan......
Als jij je dan verplaatst in zijn 'probleem' begrijp je het misschien.
Dan kun je ook zeggen. Zullen we gewoon afspreken dat we.....als ze erbij is.
Of, vind je het fijner als je alleen met.....bent.
Anders moet jij toch echt de grens trekken. Leer dat maar alvast voor later. Dan moet je er ook voor zorgen dat niemand jou gebruikt of over je heen loopt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, als ik hem weer spreek zal ik hem hierop aanspreken en vragen wat hij nou werkelijk wil bereiken en waarom.

Antwoorden (2)

Klinkt alsof hij - op een verkeerde manier - indruk probeert te maken op dat meisje, door jou "kleiner" te maken, en zichzelf dus "groter". Wat je eraan kunt doen? Spreek hem er een keer op aan als jullie alleen zijn - zeg dat je het niet leuk vindt, en dat hij zichzelf benadeelt door zo te doen - dat meisje vindt hem vást ook niet leuker als hij zich zo gedraagt. Andere mogelijkheid, misschien ook nadat jullie het er samen over hebben gehad: meteen lik op stuk geven als hij weer zo doet. "Je hoeft niet zo neerbuigend te doen"!
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, weet niet of zij het leuk vindt of niet, ze gaat soms wel in mee met hem tegen mij. Meestal wel als grap bedoeld denk ik, ieder geval komt het meestal stukke sympantieker over dan dat hij het doet. Maar op de hetzelfde manier zal ze niet tegen hem reageren. Misschien dat ik daarom het gevoel krijg dat het aan mij ligt. Bedankt voor de tips!
teusvh
5 jaar geleden
Tuurlijk ligt het niet aan jou.
Maar":je kiest toch zeker zelf je vrienden?
Als je je niet prettig voelt bij iemand: gewoon mee kappen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, als ik hem weer spreek zal ik hem hierop aanspreken en vragen wat hij nou werkelijk wil bereiken en waarom.
Hallo Maarten, dat is inderdaad vervelend maar probeer hem eerst aan te spreken hierop en als hij daar niet mee stopt dan moet je niet op hem reageren en beetje chagrijnig doen op hem maar tegen de rest doe je heel blij en vrolijk, dan houdt het zo op met die lariekoek.