Hoe kun je omgaan met stiltes tegenover ouderen?

Is er een manier om beter om te gaan met ongemakkelijke stiltes? (Bijvoorbeeld als je op bezoek gaat bij een oude tante, die bijna niets zegt en ook niet geïnteresseerd is in je eigen dingen, dus alleen maar vaag rondkijkt zonder iets te zeggen.)

3 jaar geleden
in: Relaties
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Oude mensen vinden het vaak leuk om iets over vroeger te vertellen.Misschien kun je een vraag stellen over iets uit haar verleden, als de situatie dat toelaat. Weet je niets over haar? Dan zou je misschien via familieleden iets te weten kunnen komen waarover je met je tante kunt praten.
Pieterke
3 jaar geleden
@SentWierda: Een plus voor het antwoord. Ik zat een beetje in dezelfde richting te denken maar had watlanger tijd nodig.Die min-duim snap ik niet.
SentWierda
3 jaar geleden
@Pieterke. Dat van die min begrijp ik ook niet. Ik verwacht dat de mingever een nog beter antwoord geeft dan ik heb gegeven.
Eerlijk gezegd ben ik daarover sceptisch. Maar als de mingever een afgestudeerd psycholoog is dan geef ik me gewonnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda: ook ik begrijp de min niet. Je hebt een prima antwoord gegeven.

Antwoorden (2)

Als die oude tante uit zichzelf bijna niets zegt, probeer dan te weten te komen waarover ze wel wat wil vertellen. Het kan bijvoorbeeld over vroeger zijn. Hoe was zij op jouw leeftijd? Hoe heeft zij die periode beleefd? Heeft ze die tijd als fijn ervaren of juist niet? Had ze idealen of verlangens? En wat is daarvan terechtgekomen? Weet ze dingen over jouw familie die zij wel aan jou kwijt wil?
Ze kan vast veel vertellen maar de kunst is dit op gang te brengen.
Maak voordat je op bezoek gaat een vragenlijstje.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Misschien vind ze je aanwezigheid al voldoende. Het niet alleen zitten kan genoeg voor haar zijn. Vraag haar of ze liever gewoon stil wil zijn en of jij dan misschien een kopje thee moet zetten. Je hoeft niet altijd te praten als je samen bent.
SentWierda
3 jaar geleden
@Ivana. Nuttige aanvulling. Zwijgend aanwezig zijn kan even functioneel zijn als luisteren of als vragen stellen. Zwijgend aanwezig zijn kan ook betekenen: samen maar muziek luisteren, tv kijken of lezen.
Stiltes zijn voor jongeren vaak wat ongemakkelijk. Voor ouderen veel minder; ze waarderen je aanwezigheid die niet altijd gevuld hoeft te worden met gesprekken. Ga in op de belevingswereld van de oudere. Bv: wat merkt u van corona, of heeft u nog regelmatig contact met familie etc. etc.Of: vindt u het fijn dat ik er ben?
Toch fijn dat je bij je tante op bezoek gaat!