Waarom heten mensen met het syndroom van down mongolen?

Er is toch al een land dat mongolië heet en de inwoners daarvan worden ook mongolen genoemd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
49.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er een minkukel actief op deze vraag...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij noemen ze ronnies
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze vraag is best goed

Het beste antwoord

Het down syndroom vroeger
Vroeger werden mensen met het down syndroom mongooltjes genoemd. Dit kwam omdat ze dachten dan het ging om een stap terug in de evolutie. Van het superieure ras (blond haar, blauwe ogen etc.) naar de Aziaten. Ze leken namelijk erg op de Aziaten vanwege de stand van de ogen. In die tijd werden de Aziaten nog mongolen genoemd. Nu spreken we alleen van mongolen als we de inwoners van Mongolië bedoelen. Het woord mongool is een veelgebruikt scheldwoord geworden in Nederland. Toch is het nog wel eens zo, ondanks dat de term Downsyndroom bijna bij iedereen wel bekend is, dat een kindje met down een mongooltje genoemd wordt. Sommige ouders vinden dit helemaal niet erg, maar het is te begrijpen dat veel ouders dit helemaal niet fijn vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel even belangrijk dat je je bron vermeld, ik neem aan dat dat: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/3029-verstandelijke-handicap-het-syndroom-van-down.html is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok van wel, zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zei ik het ook Beemertje. Gezien het geringe tijdsverschil vermoed ik dat jullie geijktijdig hetzelfde aan het doen waren. Toch beseffen mensen niet altijd dat het echt belangrijk (soms zelfs verplicht) is een bronvermelding te gebruiken bij het overnemen van tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk niet verplicht maar het is wel vaak handig omdat je niet altijd het volledige artikel in je antwoord zet. Wanneer iemand de rest wil lezen, is een bronvermelding wel verdomd handig.

Andere antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de overeenkomstige stand van de ogen bij mensen met het Syndroom van Down en inwoners van Mongolië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het down syndroom vroeger.

Vroeger werden mensen met het down syndroom mongooltjes genoemd. Dit kwam omdat ze dachten dan het ging om een stap terug in de evolutie. Van het superieure ras (blond haar, blauwe ogen etc.) naar de Aziaten. Ze leken namelijk erg op de Aziaten vanwege de stand van de ogen. In die tijd werden de Aziaten nog mongolen genoemd. Nu spreken we alleen van mongolen als we de inwoners van Mongolië bedoelen. Het woord mongool is een veelgebruikt scheldwoord geworden in Nederland. Toch is het nog wel eens zo, ondanks dat de term Downsyndroom bijna bij iedereen wel bekend is, dat een kindje met down een mongooltje genoemd wordt. Sommige ouders vinden dit helemaal niet erg, maar het is te begrijpen dat veel ouders dit helemaal niet fijn vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd in de wetenschap wel gesproken van mongoloide idiotie of mongolisme, tegenwoordig is het officiële gebruik van deze term verdwenen. Mensen met het syndroom van Down worden soms nog wel aangeduid met 'mongool', hoewel het syndroom niets met Mongolen te maken heeft. Omdat de termen 'mongool' en 'idioot' ook wel als scheldwoord worden gebruikt, worden ze als beledigend ervaren.