Hoe kun je de stamboom uitzoeken van tijd voor Napoleon?

Ze zeggen dat Napoleon achternamen invoerde, maar hoe kun je dan verder terug in je stamboom ?

Toegevoegd na 1 dag:
Bij het sluiten van de vraag: iedereen bedankt voor de reactie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen het fout, ook voor Napoleon waren er al achternamen. Maar het is inderdaad wel een wijdverbreide mythe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het zuiden van nederland waren ook voor Napoleon doorgaans al achternamen. In het noorden gebruikte men vaak patroniemen, dwz de naam van de vader: Tjepke Tjepkes, Doede Fokkes, Fokje Doedens etc.
Maar sommige families gebruikten al wel achternamen, doorgaans families van betere komaf of boeren met eigen grond, of immigranten van buiten de streek.

Het beste antwoord

Je stamboom uitzoeken = je voorouders terugvinden. Maakt niet uit wat voor achternaam die wel of niet hadden.

Er is ook variatie in wat je kunt uitzoeken:
Stamboom = alle nakomelingen in mannelijke lijn van de verste rechtstreekse voorvader
Kwartierstaat = al je voorouders: de ouders, grootouders, enz van zowel je vader als je moeder
En zo is er nog veel meer, bv moederreeks, parenteel, enz.

In 1811 werd door Napoleon de Burgerlijke Stand ingevoerd, en ook werd toen elke Nederlander verplicht een achternaam te kiezen voor zichzelf en zijn minderjarige kinderen. Meerderjarigen mochten die zelf uitkiezen. Zodat het ook voorkwam dat kinderen uit 1 gezin verschillende achternamen kozen.

Voor die tijd hadden mensen in bepaalde delen van het land al een achternaam, die ze gewoon hielden. In andere delen, m.n. agrarische gebieden, gebruikten ze vaak ipv een achternaam een patroniem: De voornaam van de vader werd de achternaam van het kind. Dus een zoon van Hendrik Jans zou Jan Hendriks kunnen heten.

Je begint met alles te noteren wat je weet, en te weten kunt komen: de namen van je grootouders, je overgrootouders, en de plaats/datum van hun overlijden, huwelijk en geboorte. Ben je ver genoeg terug (voor een geboorte is dat 100 jaar) dan ga je naar het Rijksarchief van de provincie waar ze woonden. Dat is gratis toegankelijk, elke dag, en daar zijn mensen die je graag helpen!

Stel je weet wanneer je overgrootouders getrouwd zijn, dan zoek je in het archief hun huwelijksacte op. Daarin staat wie hun ouders waren. Dan zoek je de huwelijksakte van die ouders op. Daarin staan dan weer de namen van hun ouders.

Kom je voor 1811 dan is dat ook allemaal in het Rijksarchief van hun provincie te vinden, want daar zijn ook copies van de kerkboeken (doop- trouw en begraafregisters) ter inzage. En zo ga je stapje voor stapje terug. Bij een geboorte staat wie de ouders waren. Met die 2 namen kun je hun huwelijk dan weer opzoeken.

Belangrijk is ook om de andere kinderen van een echtpaar te zoeken, want vaak werden vroeger de kinderen vernoemd: oudste zoon naar vader van vader, oudste dochter naar moeder van moeder. 2e zoon naar pa van ma, 2e dochter naar ma van pa. Zodat dat een aanwijzing geeft hoe de opa's en oma's geheten kunnen hebben.

Dit is even in het kort, met meer dan 30 jaar ervaring in genealogie zou ik het nog wel veel uitgebreider kunnen toelichten, maar dat wordt een beetje te lang voor hier ;-)

Veel is ook al te vinden op: http://www.genlias.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi en duidelijk antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was het meest uitgebreide antwoord bedankt hiervoor

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, via kerkarchieven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doop- trouw- en overlijdensregisters van kerken, notariële archieven (als er iets van bezit was) en voor wat betreft mensen van adel is ook veel in archieven te vinden.

Zelf ben ik voor 1 tak van mijn familie tot 1450 in Antwerpen gekomen, dankzij de archieven van het gilde van goud- en zilversmeden. De archieven van de gildes kunnen dus ook nog een bron zijn.

Toegevoegd na 26 minuten:
Bij families die geen achternaam gebruikten, werden de kinderen naar hun vader genoemd. Zo kun je terug in de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informatie over de doop- trouw- en begraafboeken kun je vinden op deze site: http://www.voorouders.net/stapvoorstap/stap-5-raadpleeg-de-doop-trouw-en-begraafboeken-dtb/
Daar vind je ook weer links naar deze boeken op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vergeet de administratie van de mormoon geneologie niet. Heb je een ver familielid die mormoon is, dan sta je zeker in dit archief. Het is het grootste in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 1812 had je kerkboeken. Omdat iedereen lid was van een kerk kan je je voorouders daarin terugvinden. Voor 1650 is het meestal niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op de website van de Nederlandse Genealogische Vereniging. Hier is het ook mogelijk om oproepen te plaatsen.

(td)