Kun je door verandering van je achternaam de titel "stamhouder" kwijtraken?

Mijn man is stamhouder, maar heeft de achternaam van zijn moeder aangenomen. Is hij nu nog steeds stamhouder vanwege de bloedlijn, of ligt dit alleen aan de familienaam?

14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een stomme vraag, maar stamhouder waarvan?

Het beste antwoord

Volgens de definitie is de stamhouder degene die een geslacht (in de betekenis van : familie) in stand houdt of de uitsterving van die familie door verwekking van nageslacht moet voorkomen.

Ik kan me voorstellen dat dat voor bijvoorbeeld bepaalde adellijke of wellicht rijke boeren- en natuurlijk koninklijke families in het verleden erg belangrijk is geweest, maar tegenwoordig is het natuurlijk een buitengewoon achterhaald en overbodig begrip, en dekt de term 'oudste zoon' al aardig de lading. (Na overlijden van de oudste zoon gaan de plichten van de stamhouder natuurlijk over op de volgende zoon in lijn).

Hij is wat zijn achternaam ook is natuurlijk nog steeds de oudste zoon van zijn moeder (ik neem althans aan dat er geen oudere zonen zijn opgedoken) en dientengevolge ook van zijn vader (dat weet zijn moeder alleen) en dus formeel stamhouder. Zolang er echter geen bepaalde veprlichtingen aan die familienaam hangen, zal hij eer in de praktijk niks van merken.

Met familienamen wordt tegenwoordig zo geklooid, dat die geen enkele waarde meer hebben. Zelfs je eigen stamboom trekken wordt over een jaar of wat een hachelijke zoniet onmogelijke onderneming, met vrije keus van achternaam bij huwelijken. Mannen die de naam van hun vrouw aannemen, kinderen die de naam van de moeder krijgen of van de stiefvader....achternamen hebben straks alleen nog maar een emotionele waarde voor de naamdrager, maar geen enkele bruikbare administratieve waarde meer, vrees ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gelukkig is er vandaag de dag ook geen enkele druk meer een stamhouder te moeten 'produceren'. Mijn man heeft alleen dochters, zijn broer geen kinderen, mijn ouders hadden drie dochters, met mijn dochters sterven dus straks twee families uit. Sjongejongejonge, wat een drama......:roll:
(De achternamen zijn overigens ruim vertegenwoordigd, dus die overleven het wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij is nog steeds de stamhouder. Natuurlijk ligt het aan beide. Maar hij blijft toch de stamhouder. Het is net zo hoe jullie erover zien...
Wat mij betreft bloedlijn is belangrijk. Achternaam is ook belangrijk. Maar jah...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de bloedlijn is hij wel nog stamhouder maar dat heeft geen zin als de familienaam door de aangenomen naam uitsterft en daardoor het doel van de stamhouder voorbijschiet ,indien je man sterft is deze bloedlijn van de familie niiet meer traceerbaar aan de naam en feitelijk dus uitgestorven,waarmee het stamhouderschap dus nietig is,dus in familienaam is hij geen stamhouder meer.
Dit is tegenwoordig ook niet meer dan een feitelijk statistisch gegeven omdat aan een stamhouder niet meer of minder rechten zijn te ontlenen dan aan andere nakomelingen.