Wat is de zoon van de zus van jou oom van jou?

Om mijn vraag duidelijker te maken is de vraag dus: wat is de zoon van mij? de oom is getrouwd met de zus van mijn vader. maar ben altijd wel benieuwd geweest wat de zoon van de zus van mijn oom is van mij. hoop dat jullie hier antwoord op hebben.

een jaar geleden
in: Familie
1.5K
Amadea
een jaar geleden
Maar dat is toch gewoon een neef van jou? Jullie hebben gemeenschappelijke grootouders.
LeonardN
een jaar geleden
Je maakt de vraag niet duidelijker.
Gaat het om de volgende situatie:
Je hebt een vader
Je vader heeft een zus (dat is dus je tante)
Je tante is getrouwd met een man die AL een kind had zonder haar.
Hoe noem jij dan dat kind. Je legt het meermaals uit, maar op verschillende manieren.
Soms heb je het over
"de zus van jou oom"
"de zus van mijn oom"
Maar als je het stap voor stap uitlegt zeg je:
"de zus van mijn vader"
Ook is het onhandig dat je stelt:
"de oom is getrouwd met de zus van mijn vader"
Nu lijkt het alsof iemand die al een familielid van je was (zeg de broer van je moeder; je oom) getrouwd is met je tante (de zus van je vader).
Een man is getrouwd met je tante, en dat zorgt ervoor dat hij je oom is geworden. @Amadea
"Jullie hebben gemeenschappelijke grootouders."
Niet per se.
Nergens stelt de vrager dat zoon van de zus van de vader is.
Oom moet je denk ik als resultaat lezen van het huwelijk, niet als conditie voor dat huwelijk.

Antwoorden (1)

Deze persoon is, waar het verwantschappen betreft, niets van jou.
Het is geen bloedverwant, want daarvoor zouden jullie één of meer gemeenschappelijk voorouders moeten hebben.
Het is ook geen aanverwant, want een aanverwant moet zijn getrouwd met een bloedverwant van jou. De aanverwant is je oom, want hij is getrouwd met de zus van je vader.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
+(overigens moet wel gelden dat die tante haar stiefzoon niet heeft geadopteerd, dan wordt het namelijk gewoon een neef)
Als je wat avontuurlijk bent met taal, zou je stiefneef kunnen gebruiken.