Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben bang om mijn dierbare te verliezen. iemand tips?

Het idee dierbare uiteindelijk te moeten missen wordt steeds erger. Het krijgt meer invloed op mij in het dagelijks leven. Ik voel mij verplicht om zo veel mogelijk contact te hebben met mijn dierbare. Als ik een dag door bijvoorbeeld drukte niks heb laten horen ben ik teleurgesteld in mezelf. Bij veel contacten denk ik wat als dit het laatste zal zijn dat ik van ze hoor. Nu heb ik laatst een paar keer een paniek maandag gehad bij het idee dat ik iemand moet gaan verliezen. Dit zijn keren geweest met alcohol op. Ik werk veel met mensen die dood gaan en denk dat ik hierin hulp nodig heb. Ik weet alleen niet door wie of wat. Heeft iemand ideeen?

een jaar geleden
in: Familie
1.6K
Inekez1
een jaar geleden
Maak even een afspraak met de huisarts. Dat is eigenlijk altijd de eerste stap. Geef bij het maken van de afspraak aan dat je met dit soort onrust in je hoofd zit, dan wordt er extra tijd ingepland (in plaats van die maximaal 10 minuten). Indien nodig kan de huisarts je doorverwijzen naar de praktijkondersteuner ggz of naar een externe deskundige.
Antoni
een jaar geleden
@Mijkedaanen, je zal vast collega's hebben die ook veel werken met mensen die dood gaan. Is er dan geen hulp op je werk hiervoor? Ik vermoed dat je werkgever wel iets geregeld zal hebben, of zelfs wettelijk geregeld móet hebben hiervoor. Ga dat eens na, zo raad ik je aan, en maak gebruik van de voorzieningen op je werk!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Praat hier eens over met je huisarts en laat je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog. Ik vrees dat je meer hulp nodig hebt dan alleen wat tips. En laat de alcohol in ieder geval voorlopig staan.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, de vraagsteller zal toch vast collega's hebben die ook veel werken met mensen die dood gaan? Zou er dan geen hulp op het werk hiervoor zijn? Ik vermoed dat de werkgever wel iets geregeld zal hebben, of zelfs wettelijk geregeld móet hebben hiervoor.
Pieterke
een jaar geleden
@Antoni, daar heb je misschien gelijk in. Maar niet alle werkgevers regelen alles goed. Jammer dat vraagstelster tot nu toe nergens op reageert.
Je kunt hiervoor terecht bij psycholoog maar ook bijv. Bij maatschappelijk werker of een zielzorger. Het is de kunst te begrijpen dat doodgaan bij het leven hoort en dat te accepteren en dat doodgaan ook in vrede kan en geen reden van paniek hoeft te zijn.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding