Wat te doen tegen geluidsoverlast broer en vader?

Ik zit in 6vwo en ik heb een broer van 19. Mijn vader heeft op het moment geen werk door een burnout, maar is wel weer bezig met sollicitaties. Ze leven allebei 's nachts en worden in de middag wakker. Ik slaap ontzettend slecht door hun geluidsoverlast in de nacht. Ik heb het meerdere malen gezegd en aangekaart en dan gaat het 1 nacht goed, maar daarna houden ze hun oude routines weer aan. Mijn moeder zit ook met haar handen in het haar, regels werken niet, want ze luisteren niet. Ik heb elke dag barstende koppijn en ik heb al maanden geen goede nachtrust meer gehad. Weet iemand raad met dit probleem?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Familie
2.1K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien kan je tijdelijk gaan wonen bij (het gezin van) een vriendinnetje, buurmeisje of nichtje tot de situatie bij jou thuis weer goed is? Overleggen met een hulpverlener, zoals een huisarts of een maatschappelijk werker, zou ook kunnen leiden tot een oplossing.

Antwoorden (2)

Niet fijn dat je vader en je broer geen rekening met jou en je moeder houden. Heb je al oordoppen geprobeerd? Er bestaan ook speciale koptelefoons tegen overprikkeling, handig als je moet studeren. Kun je op een andere plek in huis slapen, bijvoorbeeld op zolder, zodat je verder weg bent van het geluid? Kun je uit logeren naar familie of vrienden? Als je iemand kent die op vakantie gaat, kun je misschien op het huis passen en er tijdelijk wonen? Op kamers gaan? Antikraak gaan wonen? Of op een camping? Een bijbaan zoeken als slaapwacht? Misschien kan de schoolmaatschappelijk werker eens met je vader en broer praten? Wat in ieder geval noodzakelijk is, is dat je een signaal afgeeft naar je vader en broer. Want uit zichzelf zullen ze waarschijnlijk niet veranderen en ze onderschatten hoeveel last jij er van hebt. Misschien een brief schrijven aan ze? Dat helpt soms beter dan het keer op keer zeggen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
mss moet je de kinderbescherming bellen, want het is niet normaal dat je s'nachts niet kan slapen en dat je vader pas om 3 uur wakker wordt. Het kan later ook een probleem vormen want als je een bepaalde tijd zonder slaap doorbrengt kan je gezondheid ervan aantasten of zelfs doodgaan, je broer zal dan ook heel waarschijnlijk niet slagen in een carrière.