Wie zijn belanghebbenden bij achternaamswijziging meerderjarige?

Ik ben 21 jaar en wil mijn achternaam wijzigingen naar de achternaam van mijn moeder. Mijn vader is overleden. Mijn familie woont in het buitenland. In de brochure van justis stond dat er bij een overleden ouder waaraan de geslachtsnaam van de minderjarige rechtstreeks is ontleend, de familieleden in de eerste graads worden geraadpleegd omdat ze belanghebbende zijn.
Maar ik ben meerderjarig en vraag deze wijziging zelf (met instemming van mijn moeder) aan, wordt er dan nog naar de mening gevraagd van deze familieleden?
Zijn zij dan nog belanghebbende of is dat enkel het geval als je nog minderjarig zou zijn?

Edit: Mijn familie woont in het buitenland (in Azië).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Familie
5.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
GhM, u schrijft dat uw familie in Azië woont. Het kan zijn dat u een achternaam hebt die voor niet Aziaten moeilijk is uit te spreken of waarbij u het gevoel hebt dat deze bv bij sollicitaties problemen op kan leveren. Mocht dat zo zijn dan kunt u het ook als reden erbij opgeven waarom u een wijziging van de achternaam wenst.
Dit hoeft u niet hier te beantwoorden, dat is strikt privé.

Antwoorden (1)

Als u meerderjarig bent, kunt u uw naam wijzigen in de achternaam van de andere ouder, de partner van de ouder, een pleegouder of verzorger. Een voorwaarde is dat u 18 jaar of ouder bent en dat de andere ouder/verzorger u enige tijd heeft verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was.
Wanneer er sprake is van een overleden persoon aan wie het kind de geslachtsnaam (waarvan wijziging is verzocht) rechtstreeks ontleent, dan worden de bloedverwanten in de eerste graad als belanghebbende aangemerkt.
Eerstegraads familieleden zijn: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters.
Zij kunnen hun belang bij de eventuele naamswijziging toelichten. Dit belang zal echter in de belangenafweging van minder groot gewicht zijn dan het belang dat de overleden ouder zou hebben gehad. Dit omdat zij niet in plaats van de overleden ouder kunnen treden.
Sinds 1998 kunnen ouders hun kind bij o.a.de geboorte de achternaam van de vader óf moeder geven. Als meerderjarige tussen de 18 en 21 jaar (laatste datum van de 20jarige-leeftijd) kon u een verzoek tot herziening naamskeuze indienen. Als beperking geldt dat dan alleen de achternaam van de andere ouder gekozen kan worden. In dat geval behoefde de verzochte wijziging geen instemming van belanghebbenden. Helaas is die mogelijkheid er niet meer voor u, ervan uitgaande dat u nog geen aanvraag voor uw 21ste jaar hebt ingediend.
Toegevoegd op 28 januari 2019 17:19: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank uw wel! Hoe gaat het in zijn werking als de bloedverwanten in het buitenland wonen? Mijn vaders ouders zijn ook overleden en alleen zijn schoonmoeder, mijn oma leeft nog.
Is dit een langdurige procedure?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@GhM, Nadat de aanvraag door Justis is ontvangen worden de gegevens gecontroleerd. Je krijgt bericht welke stukken er nog opgestuurd moeten worden als de aanvraag niet compleet is. Zoals je beschrijft zijn er geen helemaal geen belanghebbenden meer in leven.
Als de aanvraag compleet is krijg je bericht dat de behandeling gestart kan worden nadat € 835,-- bij hen binnen is.
Betaal pas als je bericht hebt dat de aanvraag in behandeling kan worden genomen. Wat er ook wordt beslist, je krijgt het bedrag nooit terug.
De beslissing komt op zijn vroegst drie maanden nadat de aanvraag in behandeling is genomen maar in ieder geval uiterlijk binnen vijf maanden. (Mééstal uiterlijk binnen vijf maanden, er zijn gevallen bekend van wel 8 à 10 maanden.
Een paar weken nadat de achternaamswijziging is goedgekeurd door Justis,namens de minister van Rechtsbescherming, krijg je een uittreksel van het koninklijk besluit.
Al met al is de hele procedure niet in een knipperslag geklaard.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat in uw geval om wijzigen van de achternaam in die van de andere ouder (B1) en niet om herziening van de naamskeuze die uw ouders hebben gedaan bij uw geboorte (B2).
https://www.justis.nl/binaries/Brochure%20Naamswijziging_tcm34-295232.pdf
Vragen over achternaamswijziging worden niet meer via advocatenkantoren beantwoord, aangezien men geen advocaat nodig heeft. Heeft u toch nog vragen en wilt u zekerheid dan kunt u alleen nog bij Justis terecht. Tel nummer eindigend op 00
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/justis
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super bedankt, Zo is het veel duidelijker!