Kan je bepaalde familieleden onterven?

Kan ik in een testament bepaalde familieleden onterven uit bepaalde groepen? Dus niet persé partner of kinderen maar bijvoorbeeld ook grootouders, halfzus, ooms, etc?
Dus dat je volgens de wet erfgenaam groepen zijn en bepaalde mensen uit bepaalde groepen uitsluit van de erfenis, kan dat?

6 jaar geleden
in: Familie
5.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Je kinderen zijn de enige die je niet kan onterven. Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent je vrouw ook niet.
10XL
6 jaar geleden
En verder?
ronron1212
6 jaar geleden
Verder hoeft niemand van jou te erven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er geen testament is dan wordt de nalatenschap volgens de wettelijke regels verdeeld. Er zijn vier verschillende groepen met wettelijke erfgenamen:
In de eerste groep zitten je: echtgenoot, geregistreerd partner en kinderen.
In de tweede groep zitten je: ouders, broers en zussen. Als deze niet meer in leven zijn, komen de ooms en tantes aan bod, gevolgd door neven en nichten.
In de derde groep zitten je grootouders, oudooms en oudtantes. Als deze er niet meer zijn, gaat de erfenis naar eventuele achternichten en achterneven.
In de allerlaatste groep zitten je overgrootouders.
Mocht er in geen enkele groep een erfgenaam zijn dan vervalt de erfenis aan de staat.

Echter u kunt via een testament, opgemaakt door een notaris, degenen onterven die volgens het wettelijk erfrecht van u zouden erven, zoals bv de echtgenoot/echtgenote (deze behoudt wel rechten). Kinderen kunt u niet 100% onterven. Zij houden altijd recht op hun legitieme portie. Via een testament kunt u ook iedereen die u wilt als erfgenaam aanwijzen. Deze erfgenaam krijgt na uw overlijden al uw bezittingen en schulden.

Het beste antwoord

Alleen eigen kinderen kunnen nooit helemaal onterfd worden. Kinderen hebben namelijk een speciale positie in het erfrecht. Het is wettelijk vastgelegd dat uw kinderen altijd recht hebben op een deel van de nalatenschap. Dit wordt een legitieme portie genoemd.
Als u uw kind onterft dan hebben zij nog recht op 50% van de erfenis. Echter geldt dit alleen voor het financiële vermogen van de overledene. Het onterfde kind heeft geen recht op goederen.
Een kind voor 100% onterven is echter wel mogelijk wanneer het kind hiermee akkoord gaat. Alleen dán vervalt de legitieme portie.
Als u vindt dat uw kind zijn of haar erfenis niet met een eventuele partner hoeft te delen is het mogelijk om de partner van uw kinderen te onterven. Dit gebeurt door middel van een uitsluitingsclausule. De uitsluitingsclausule wordt toegevoegd aan uw testament. In deze clausule wordt dan vastgelegd dat uw kind de erfenis niet hoeft te delen met zijn of haar partner.
Wilt u uw vermogen liever aan een goed doel, vriend of familielid schenken dan aan uw echtgenoot/echtgenote (hierna te noemen partner), dan is het ook mogelijk om uw partner te onterven. Deze zal dan geen recht meer hebben op uw vermogen. Houd er wel rekening mee dat de onterfde partner nog wel andere rechten behoudt. Er kan bijvoorbeeld beroep gedaan worden op vruchtgebruik. Het vruchtgebruik is echter wel slechts zes maanden geldig.
Als u van plan bent om iemand te onterven leg dit dan vast in een testament. Het is namelijk alleen rechtsgeldig als u het bij de notaris laat vastleggen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het gaat om het onterven van een kleinkind, een kleinzoon of kleindochter dan gelden de zelfde regels als bij kinderen. Het moet echter wel sprake zijn van een situatie waarbij de kleinkinderen wettelijk recht hebben op een legitieme portie
Ook kleinkinderen kunnen namelijk evenals de eigen kinderen recht hebben op een zogenaamde legitieme portie. De langstlevende echtgenoot, de ouders en de stief- of pleegkinderen van de overledene hebben geen recht op een legitieme portie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.nibud.nl/consumenten/uw-erfenis-regelen/