Nederlandse taal: waarom zeg je 'de ezel' en 'het paard', is er een regeltje voor het gebruik van de en het bij dieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.9K

Antwoorden (5)

Helaas. Hier zijn geen regels voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook hier:
http://www.onzetaal.nl/advies/woordgeslacht.php

Toegevoegd na 2 dagen:
-2 punten zie ik... maar toch: er zijn geen regels voor.
Ik ben benieuwd of iemand die mij gemind heeft de regels kan uitleggen (zie ook mijn reactie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de minpunten niet helemaal. Kan iemand mij dan een regel geven zodat elke buitenlander automatisch kan beredeneren wat voor een lidwoorden voor de volgende dieren moet staan? ... hond
... ezel
... mug
... paard
... krokodil
... konijn
Dat is niet uit te leggen, het is meer dat we er aan gewent zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewenD
(en de min is niet van mij )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, dom van mij ;)"
Dat komt omdat "de ezel" mannelijk is en "het paard" onzijdig.
Zie bron, daar staat het uitgelegd met voorbeelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij dierennamen zie je mooi dat lidwoorden een geslacht aangeven (de-woorden zijn mannelijk of vrouwelijk, bij het-woorden zie je niet of het een mannetje of vrouwtje is)

Toegevoegd na 2 minuten:
de koe (v) de stier (m) het kalf (o) het rund (o)

de merrie (v) de hengst (m) het veulen (o) het paard (o)

Toegevoegd na 23 uur:
In de bron staat nog een link naar een website om snel te kijken of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn geen regels voor, zoals bij alle lidwoorden in de Nederlandse taal.

De enige lidwoord-regel die je echt met zekerheid mag stellen is de volgende:
Verkleinwoorden zijn altijd onzijdig (het):
de man, het mannetje
de stoel, het stoeltje.

Verder is het een kwestie van uit het hoofd leren.

Ook de stelling dat bij bv dieren alle onzijdige dieren het onzijdig lidwoord (het) hebben, en de mannelijke of vrouwelijke dieren niet (de) gaat niet altijd op. Denk maar eens aan woorden als:
de papegaai, de gorilla, de slang, de mier, de regenworm,
de vlieg, de big, de pup.
Dit zijn allemaal dieren waarvan je niet kan zien of het om een vrouwtje of een mannetje gaat. Toch dragen ze het lidwoord 'de'.
Ga dus nooit uit van een 'regel' over onzijdig en vrouwelijk/mannelijk, want je komt vroeg of laat bedrogen uit.

Nogmaals: Uit het hoofd leren is de enige manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitleg is zeer duidelig! +
Het verschil tussen mannelijk en vrouwelijke woorden is te onderscheiden met de lidwoorden,
het is hier dus een verschil tussen mannelijk en vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt niet. "het" woorden zijn altijd onzijdig, "de" woorden zijn mannelijk of vrouwelijk.