God. Het was zo saai dat er geen tijd was, dus God vond dat uit... En toen gebeurde er tenminste wat... tot op heden is dat zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al sinds mensenheugenins wordt tijd uitgedrukt in allerlei eenheden.
In de oudheid had men niet veel en moest men dus uitgaan van de leefomgeving om zich heen. Men probeerde daar systemen in te zien.

Een dag was denk ik wel een van de eerste tijdsmaten en voor iedereen uit eenzelfde streek op aarde verstreek zo'n dag even snel.

Daarnaast had je nattrulijk ook nog de maan. Het kon niemand ontgaan dat die om de 28 dagen aan een nieuwe cyclus begon. Zo onstond denk ik de eerste maand. Of zoals de indianen het letterlijk zeiden "manen"

Tevens waren de seizoenen natuurlijk een indicatie dat er weer een nieuwe cyclus begon.

Uiteindelijk moest er een nauwkeurige tijdsmeting komen en die kwam door het feit dat 12 "manen" werden genoemde tot een jaar. Een maand werd ook weer opgedeeld on weken.
Een dag in 24 uur, uur in minuten, minuten in seconden.

Ik denk dus dat niemand de tijd heeft uitgevonden maar dat het langzamerhand veworden is tot wat het nu is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is een menselijk begrip op wat natuurkundig het 'na-elkaar-gebeuren' is.
Einstein heeft al aangetoond dat ook tijd relatief is, en niet op elke plaats in het heelal gelijk loopt.

Zo'n ander begrip is 'plaats'. Ook relatief ten opzichte van andere 'dingen' (net als tijd). Zonder 'dingen' kun je ook geen 'plaats' aanduiden (al is het maar het nulpunt van een 3-assenstelsel. ook dat is zo'n punt). Zonder 'dingen' geen 'niets' zelfs.

Tijd en plaats zijn dus niet uitgevonden, maar ZIJN (of niet). Hoe wij er tegen aankijken in ons (beperkte) begrippenkader zou weer wel een uitvinding genoemd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraag staat 'wie' maar in dit geval kan er geen sprake zijn van een wezen, aangezien wezens tijdgebonden zijn en een oorsprong hebben. De tijd is dus ontstaan, en niet uitgevonden.

Toegevoegd op 18-05-2009 09:57:58
Hoewel niet uitgesloten mag worden dat de tijd geen oorsprong had en altijd heeft bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website wordt beschreven dat het begrip "tijd" voor het eerst gebruikt werd in het oude Egypte.

http://africanhistory.about.com/library/weekly/aa033101a.htm

leuke vraag btw! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst was er de zonnewijzer in de oude Egyptische beschaving om de tijd te meten. De uitvinding van het wateruurwerk of de CLEPSYDRA is zeker een mijlplaal in het tijdsbesef. Dit uurwerk bestond uit een reservoir, waarin door toevoer of afvoer veranderende hoogte van het waterniveauop een schaal werd gemeten. Uitgevonden door Ktesybios van Alexandrië in 250 voor Christus. Werd ook gebruikt om de tijdsperiode van pleidooien te beperken in de rechtspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is een rekbaar begrip. Soms lijken 5 minuten uren te duren als je bijvoorbeeld moet wachten.
Ik denk dat reizigers dit hebben uitgevonden.
Voor hen is het een noodzakelijk gegeven om te kunnen bepalen waar zij ongeveer zijn en welke richting ze op gaan. Daarom zijn zij in elk geval tijd gaan gebruiken.