Hoe inteligent of slim zijn huisdieren?

mijn hond onthoud waar ze haar tennis bal laat liggen als ze er s'avonds een in de gang of tuin'vergeet' pakt ze die s'ochtends op commando gelijk zonder zoeken op ook probeerd mij in de maling(en dat zal ook zeker lukken zonder dat ik het merk) te nemen door bv te doen of ze er een niet kan vinden alls we aan het spelen zijn met de ballengooier maar als ik dan weglloop pakt ze hem gelijk op en ze vind kale tennis ballen ook fijner als harige en trekt zelf dat gele spul eraf (ze zijn doen het ook beter in de ballen werper zo)en als ik thuiskom en ze heeft iets gedaan wat niet mag zie ik dat gelijk aan haar gedrag om maar een paar voorbeelden te noemen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Men zegt ook wel, een hond heeft het IQ van een klein kind (rond de 3 of 4 jaar). Ze kunnen zich dingen wel herrineren ,dingen aanleren, afleren en op een beperkt niveau zelf nadenken, maar het is niet zo dat ze van hetzelfde niveau als een volwassen persoon zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op een menselijke IQ-test zou de hond nul scoren want de hond kan geen vakjes aankruisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die blind is of geen handen heeft, scoort op de standaard IQ-test dan ook niet al te best....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt... Blinden zijn dan ook niet bijster intelligent... ;)
:P
Hallo Ipzy,

Huisdieren zijn best intelligent..

Vroeger deed ik voor mijn katten (2 stuks) elke zondag koolvisfilet, en doordeweeks brokjes en 's-avonds blikvoer.
Na enige tijd had ik op zondag geen koolvisfilet, en dacht .. ik geef ze wel een blikje.
Mooi dat ze er geen hap van aten !! en maar zeuren haha.

Nu heb ik nog 1 kat, en als ik uit me werk kom en de straat inrij ( altijd ander tijdstip) herkent hij het geluid van de auto , word wakker uit zijn slaap en gaat bij de voordeur zitten !

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat varieert, huisdieren is een breed begrip.
laat ik voor de katten spreken.
van mijn vijf katten, zijn er vier ongelofelijk slim en uitgenast.
zr bespelen me als een viool, en hebben me uitstekend geconditioneerd.
nummer vijf is werkelijk te stom om voor de duvel te dansen.
dus ja, huisdieren kunnen erg slim zijn, maar dat kan verschillen, zelfs binnen een soort.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, leuk/goed antwoord ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haai rieneke
ik heb de vraag met opzet heel algemeen gestleld in de hoop dat er verschillende antwoorden op komen.of dat mensen verhalen over hun dieren vertellen waarin slimme of juist domme dingen zitten
Waar merk jij nu bijvoorbeeld aan dat 1van je katten dommer is dan de rest
Rieneke1
13 jaar geleden
het betreft een rood katertje, wat 5 mnd oud van de straat is gehaald, met poot gebroken en uit de kom, en gebroken staart.
hij is een kat die niet goed gesocialiseerd is, en die enorm op zichzelf is.
maar dat maakt hem niet dom natuurlijk.
het is gewoon dat hij niets begrijpt, ik heb wel eens getest of hij misschien blind of doof was.
het is gewoon niet het scherpste mes in de la :)
Rieneke1
13 jaar geleden
een voorbeeld: de deur staat op een kier, maar opent naar binnen.
alle katten trekken de deur naar zich toe verder open, maar nelis snapt er geen hout van.
die staat de deur juist dicht te duwen met zijn dikke harsens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ik zie het zo voor me dat je kijken moet of hij doof of blind is tjsa das geen hoogvlieger idd t arme beesie
Papegaaien behoren tot de slimste dieren in het algemeen en zijn daarmee veruit het slimste huisdier (hoe aardig en lief ik honden en katten ook vind).
Ik heb een papegaai gekend die als een ware Houdini telkens uit zijn kooi wist te ontsnappen; hij wist zelfs de harpsluiting waar zijn baas het deurtje mee had dichtgemaakt open te schroeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is zo intelligent als jij hem maakt. Een hond heeft van nature een grote opmerkingsgave, ze letten soms op dingetjes waar jij als mens overheen kijkt. Ooit had ik een Rottweiler (R.I.P.) waarvan ik je sterke staaltjes zou kunnen vertellen. Bij een gesprek moesten we soms in bedekte termen praten want er waren woorden die hij opving (vakantie, inpakken, zelfs voetballen) die hij opving, evenals de namen van kennissen of familieleden. Hij reageerde dan meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt sterk per dier hoe slim hij of zij is. 2 honden hoeven niet allebij even slim te zijn. Zo is ook de ene kat slimmer dan de andere.
Wij wilde onze ene kat leren te bellen om naar buiten te gaan (ipv in de gordijnen hangen) maar de andere kat pikte het veel sneller op, zonder dat we met hem er mee bezig waren.
Er zijn bv ook katten die deuren kunnen open maken.
Onze hond vergeet wel altijd waar ze alles gelaten heeft. Ze kan echter wel wer de deur dicht doen (op commando).

In de regel kan je wel zeggen dat dieren sneller iets leren als ze er zelf wat aan hebben. Omdat ze er het nut van inzien of omdat ze dan een beloning krijgen.
Iets afleren is vaak juist moeilijker omdat je er dan op tijd bij moet zijn. Achteraf straffen heeft totaal geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het bv heb over honden,
als ze wakker zijn, zijn ze constant bezig met waarnemen,

ze zien aan je lichaamstaal wat je gaat doen, hoe je het doet en wanneer je iets gaat doen.

ik had een hondje die vaak mee mocht in de auto, voordat ik voor mezelf precies wist of ik weg zou gaan, had hij het al door.