Bij lidmaatschap van de EU verliest een land een stuk soevereiniteit. Wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stuk soevereiniteit... is wollig taalgebruik.
Je verliest je soevereiniteit.

Antwoorden (6)

Soevereiniteit kun je op heel veel manieren uitleggen.
Het betekent iets als "hoogste gezag".
Simpel voorbeeld: Als Nederland vindt dat de BTW die geheven moet worden 19% moet zijn, en de EU beslist dat in alle EU landen het 17% moet zijn, dan verliest Nederland iets van de soevereiniteit. Dat is dan jammer,
maar in de praktijk zullen daar weer veel voordelen tegenover staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent iets minder baas in eigen buik... euh land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soevereiniteit is autonomie, dus zelfbestuur.
een omstandigheid dat een gezag, een staatsmacht, van geen ander gezag afhankelijk is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Concreet houdt dat in dat de wetegving vanuit Brussel boven de regels uit Den Haag staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soeverein betekent hier dat een land zijn eigen regels en wetten mag vaststellen. Als een land lid wordt van de EU dan moet zo'n land zich onderwerpen aan de wetten en regels die door de europeesche lidstaten zijn vastgesteld. Als die in strijd zijn met de nationale regels en wetten dan gaan de europeesche voor. Turkije is bijvoorbeeld nu al bezig zijn nationale wetten aan te passen om een toekomstig lidmaatschap mogelijk te maken en daarbij verliest dit land dus een deel van zijn soevereiniteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze niet meer beschikken over het zelfbeschikkingsrecht, maar moeten doen wat in de EU een wet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet juist. Zelfbeschikkingsrecht is dat bijvoorbeeld Nederland uit de EU kan stappen of er überhaupt niet in wil stappen. Scrijvvaud heeft het veel beter verwoord.