waarom word prinsjesdag ookwel "het feest van de democratie" genoemd?

hulp bij verslag over PD2010

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou een echt feest is dat de laatste jaren niet hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat ik kan bedenken is dat de ministers (die zogenaamd gekozen zijn door het volk) de koningin kan dwingen om hun stukken voor te laten dragen betreffende het financiële beleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je niet in de war met de parlementsverkiezingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste keer dat ik de term 'feest van de democratie' hoorde, ging het over het CDA-congres. Wonderlijke term vond ik dat, voor het beschrijven van slechts 5000 mensen die ineens in hun inteeltclubje mochten beslissen of een bepaalde regering er wel of niet komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die term is inderdaad raar, maar heeft het niet iets dergelijks te maken met dat de ministers iets doen met de troonrede?

Antwoorden (1)

Ons land is een democratie, heeft een democratische bestuursvorm.
Prinsjesdag is het enige politieke feest in ons land, vandaar dat dit ook wel het feest van de democratie genoemd wordt (zie bijlage over het ontstaan van prinsjesdag)

Maar dit jaar was het tegenovergesteld. De begroting voor het komende jaar werd vastgesteld door een kabinet dat niet meer regeerde en al maanden daarvoor zijn ontsag had ingediend. Zo'n begroting is juist niet democratisch opgesteld! Dus werd de term min of meer spottend gebruikt.