Weer in de bus naar huis.. Waarom gaan mensen staan als ze ook gewoon kunnen zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (18)

Zodat er plekjes over zijn voor ouderen of mensen die slecht ter been zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het maar een kort ritje is en dus niet de moeite om een plekje te zoeken. Of omdat ze heel de dag al hebben gezeten en nu liever even staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik me ook heel vaak afgevraagd.

Deze mensen gaan liever staan als dat ze gaan zitten naast iemand die ze totaal niet kennen.
Ze zijn een beetje bangig voor die mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de hele dag achter een bureau of in de auto heb gezeten, vind ik het wel eens lekker om ff te staan.

Hoewel ik in een rijdende bus ook liever zit.
Bij korte stukje blijf ik trouwens soms wel staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben de hele dag al gezeten en willen rustig blijven staan.
En sommige mensen blijven maar kort in de bus zodat het net zo makkelijk is om te blijven staan, dicht bij de deur.
Sommige mensen denken dat anderen, ouderen/mensen die hulp nodig hebben, het harder nodig hebben.
Reden genoeg dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms ga je gewoon staan omdat je geen zin hebt om naast een of andere rare gast te zitten... Heb ik weleens gehad (beide kanten op..... :P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben (als kind indertijd) wel eens blijven staan, zonder me vast te houden, gewoon om te kijken dat zou lukken zonder te vallen (bij bochten en remmen bv). Uiteraard wel met zicht op de weg....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben er moeite mee om naast iemand anders te gaan zitten en blijven dan liever staan. Ook zijn er mensen die geen contact willen met andere mensen om zo (ook zelf) ongestoord van a naar b te komen. Geen zin in dom geleuter, overdreven vriendelijkheid, stank, smetvrees, etc... Sommige mensen zijn denk ik ook angstig in het openbaar vervoer, blijven staan is dan afleiding om je iig staande te houden tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de meeste die een zittende baan hebben blij zijn dat ze even kunnen.......staan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze nog jong en goed ter been zijn. Waarschijnlijk hebben buiten dat de hele dag al op hun krent gezeten en zijn ze blij,dat ze nu even kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al 9 reacties hier! ;-)
Ik hoop dat ik alles goed gelezen heb; ik mis nog een mogelijke reden.
Als je in een bus stapt, op een drukke lijn, waar nèt 25 mensen zijn uitgestapt, dan is er best nog een plaatsje te vinden. Maar de kans dat je op een warme stoel terecht komt, waar net iemand 10 minuten op gezeten heeft, is dan vrij groot. Sommige mensen vinden dat geen prettig gevoel. En vinden het ook weer een tikkeltje genant, om stoelen uit te gaan proberen. Ze blijven dan gewoon lekker staan.

Iedereen kan zich dit wel een beetje voor stellen denk ik.
Bij veel kappers wordt de zitting van de stoel dan ook even omgedraaid voor een koele zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit zelf ook wel eens, niet alleen in de bus maar ook op andere plaatsen, ik heb een baan dat ik de hele dag loop en sta. Als ik dan langere tijd heb gezeten ben ik blij dat ik ook weer even kan staan. Soms als ik een hele avond heb gezeten op een verjaardag wordt ik gewoon gek van het continu stil zitten op een plek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is aangeleerd gedrag + een stuk automatisme van de mens. Als je naast iemand gaat zitten die je niet kent, kom je vaak al in de persoonlijke ruimte van iemand. De ene gaat makkelijker zitten omdat zijn persoonlijke ruimte kleiner is, of er minder om geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft een psychologische cirkel om zich heen van zo rond de meter tot 1,5 meter in diameter. Door min of meer gedwongen met veel mensen op een kleine ruimte te zijn wordt die cirkel bruut doorbroken.
Naast iemand zitten versterkt deze inbreuk door (onbedoeld) lichamelijk contact en heeft dus een versterkende werking. Blijven staan in een volle bus vergroot ook het gevoel van veiligheid omdat je bij een calamiteit makkelijker kunt vluchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het maar een kort ritje is en niet de moeite is om te gaan zitten. messchoen zitten ze niet graag naast een onbekend persoon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. of ze hebben de hele dag gezeten op kantoor dus gaan staan
2.Ze houden plekjes vrij voor bejaarden of vrouwen die zwanger zijn
3.ze moeten er bij de volgende halte weer uit.
4.ze hebben geshopt en hebben veel tassen dus dat zit niet lekker in de bus
5. Ze vinden het vies.

ik hoop dat ik de antwoord heb gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om hun zeebenen te oefenen.
Deze mensen hebben waarschijnlijk een boot en willen ook daar graag zo goed mogelijk op kunnen staan terwijl deze schommelt. In de bus kun je dit dan op een goede manier elke dag oefenen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze bang zijn om naast vreemde mensen te zitten?

Waarom weet ik ook niet :(