Is het: je vindt dit belangrijker dan mij of is het ik?

is het "mij" of "ik" in deze zin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.9K

Antwoorden (7)

het is belangrijker dat ik, omdat je kunt zeggen je vindt dit belangrijker dan ik ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt er van af.
belangrijker dan mij zeg je als je man liever op stap gaat met vrienden dan met jou: vind je hun soms belangrijker dan mij?
belangrijker dan ik zeg je als de ander ergens meer belang in stelt dan dat jij dat doet.
13 jaar geleden
je vindt dit belangrijker dan ik...wil zeggen dat jij het niet belangrijker vind..
je vindt dit belangrijker dan mij..wil zeggen dat hij het belangrijker vindt dan jou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
De tweede zin klopt niet. Het zou wel kunnen zijn: Je vindt dit belangrijker dan je mij vindt. Dan wil het zeggen dat hij dit belangrijker vindt dan hij jou vindt. Maar als hij het belangrijker vindt dan jij (jou is hier fout) dan wordt de zin zoals je als eerste zin al geschreven hebt.
jc54
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk even "dit "vervangen, door bijv. de hond. Je krijgt dan: "Je vindt de hond belangrijker dan mij". En dan heb je wel een goed lopende zin.
Het kan allebei, zoals Marion al zegt. Het is maar net in welke contekst de zin gebruikt wordt.
jc54
13 jaar geleden
In correct Nederlands is het: Je vindt dit belangrijker dan ik (dat vind). Ik vind dat belangrijk, maar jij vindt het belangrijker.
De voegwoorden van vergelijking als (na de stellende trap) en dan (na de vergrotende trap) staan in veel gevallen voor een zelfstandig naamwoord of een persoonlijk voornaamwoord. Ze worden daardoor ook wel opgevat als voorzetsels. Deze ontwikkeling is al geruime tijd gaande, maar wordt tot nog toe door taalvoorschriften tegengewerkt. In veel gevallen wordt hierbij gewezen op het feit dat het voornaamwoord na als of dan kan worden aangevuld tot een hele zin waarin het voornaamwoord het onderwerp is: Hij is groter dan ik (ben).
Amadea
13 jaar geleden
Jij vindt het belangrijker dan ik (als het gaat om iets dat jij belangrijker vindt dan die ander).
Jij vindt dat belangrijker dan mij (als het gaat om dat die ander iets belangrijker vindt dan z/hij jou vindt).

Veel mensen zeggen in het eerste geval 'belangrijker als mij' en dat is geen voorkeurstaal maar het is niet echt fout (vooral omdat het zo vaak gebruikt wordt) - maar dan mag je weer niet 'als ik' zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij vindt dat -dit-belangrijker dan mij =
Jij vind het belangrijker dat jij plezier hebt, dan mijn belangen.
Jij vindt het uitgaan met vrienden belangrijker dan
mijn belang, dat ik alleen zit.
Jij vindt het belangrijker dat je die film kan zien, dan dat ik het een vreselijke film vind die ik niet wil zien.
Je vindt jouw auto belangrijker dan mij.
Je vindt jouw moeder belangrijker dan mij.

Jij vindt dat belangrijker dan ik =
Jij hecht er meer waarde aan dan dat ik dat doe.
Jij vindt sporten belangrijker dan ik, want ik vind sporten niet zo belangrijk.
Jij vindt het contact met ouder belangrijker dan ik =
jij hecht veel belang aan het contact met ouders, ik vind het minder belangrijk.