Weet iemand de vervoeging van worden?

Ik denk al jaren dat het is: ik word, jij word, hij wordt Maar nu brengen mijn vrienden me aan het twijfelen. Zij beweren dat het is: je wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Je vrienden hebben gelijk.
Truukje: gebruik het werkwoord 'lopen' om te kijken of er een T achter moet.

Je zegt toch ook: 'je loopT' en niet 'je loop'?

Als 'je' in een vraagzin gebruikt wordt, valt de 'T' weg. Dus:
Word je?
Want:
Loop je?

Toegevoegd na 1 minuut:
En om het compleet te maken:
NIET:
Word je vriend?
Want ook niet:
Loop je vriend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je vrienden hebben gelijk. je of jij valt ook onder de regel stam + t.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: Je wordt
En: Word je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat stippel inderdaad al zegt, zodra je twijfelt, kun je het beste 'lopen' als ezelsbruggetje gebruiken.
Dus:

ik loop (ik word)
jij loopt (jij wordt)
enz..

Verder is het belangrijk om te weten dat 'ik' nooit een t krijgt (tenzij de stam een t heeft)

Voor een uitgebreide uitleg, zie de bron (ook verleden tijd en voltooid deelwoord, wat af en toe lastig kan zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"IK" er voor en "JE" er achter is stam (zonder toegevoegde "T").
jc54
13 jaar geleden
Bij 'ik' heb je altijd de stam en wanneer 'je'achter het werkwoord staat en je kunt je in jij veranderen. Je broer is bijv. niet te veranderen in jij omdat het eigenlijk jouw is, het is dus dan een bezittelijk voornaamwoord.
Zo is het goed;
Ik word,
Je (jij) wordt,
Hij (zij, het) wordt,
Word je (jij),
Wordt je broer.
13 jaar geleden
ja het is je wordt het klinkt wel hetzelfde maar je moet wel op de spelling letten net als mensen boven mij al aangeven met het woordje ik loop je loopt zelfde is met wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen "Je word" in zinnen als "Als je Word gebruikt en je gebruikt daarbij de spellingscontrole dan zal er niet aangegeven dat je word fout is."

Toegevoegd na 58 seconden:
Het is alleen "Je word" in zinnen als "Als je Word gebruikt en je gebruikt daarbij de spellingscontrole dan zal er niet aangegeven worden dat je word fout is."