hoe leer je een gedicht te maken?

ik heb nooit een gedicht geschreven. ik tikte een site en er waren veel gedichten en dat vond heel moeilijk om dat zelf te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (7)

Ik zou vooral zeggen: Veel oefenen!

Ik heb al eens zo een soort antwoord gegeven en heb verwezen naar deze site. Hij is er handig. Hoe schrijf je een gedicht, waar moet je opletten en vooral veel tips. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dichten is een talent ; dat kun je of dat kun je niet. (Al kun je het natuurlijk wel of niet ontwikkelen). Het is spelen met taal, liefst ook vaak symbolische taal, dat ergens diep vanuit je binnenste moet komen.

Met enige basiskennis over rijm en metrum, een rijmwoordenboek en wat oefening kun je wellicht leuke sinterklaasgedichten leren schrijven, maar écht dichten is natuurlijk iets heel anders. Dat is een kunstvorm die zich niet laat tegenhouden en gaandeweg ontwikkeld.

Om te kunnen dichten is het overigens beslist niet noodzakelijk te kunnen rijmen ; de beste gedichten rijmen eigenlijk helemaal niet of maar hier en daar. Het ritme en gevoel zijn vaak belangrijker.

(Waarbij ik overigens ook nog wel wil aantekenen dat ik lang niet alles wat dichtkunst heet het lezen waard vindt, hoor. Daar zit vaak ook een hoop opzettelijke moeilijkdoenerij bij waar dan heel erg hoogdravend over gedaan wordt, en volgens mij lang niet altijd terecht. )

Toegevoegd na 2 minuten:
Er gaan wel stemmen op die zeggen dat iedereen kan dichten, maar eerlijk gezegd vind ik dat net zoiets als beweren dat iedereen kan schrijven. Technisch wellicht, of tot op een bepaald niveau. Jezelf dichter noemen echter, heeft wel wat meer voeten in de aarde. Maar dat is wederom mijn bescheiden opinie. Maar inderdaad, een gedichtje maken kan iedereen, al is het maar een limerick.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of er cursussen in zijn, maar veel gedichten lezen kan helpen.
En misschien vind je in bijgaande link ook tips (ik heb hem zelf niet gelezen dus neem geen verantwoording ;))
anneliez
13 jaar geleden
misschien moet je eerst gewoon beginnen vanuit je hart te schrijven, gewoon je gedachten en wat je bezig houdt.
daarna pas naar site's gaan als je ze evt. wilt bijwerken.
ik denk dat als je er eerst vanalles erover gaat leren, de spontanitiet verdwijnt.
emily dickinson had ook geen internet, nadat ze was overleden, vond men 1200 gedichten van haar hand.
maar je kunt ze ook bundelen als je nog leeft, of opsturen naar de straatkrant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder gedicht heeft een metrum, een bepaalde maat. Het hoeft niet te rijmen.
Doordat je aan dat metrum denkt, en tegelijkertijd aan iets dat je bezighoudt of aan iets dat je wilt vertellen, komt er vanzelf een gedicht.
Tenminste zo doe ik het, maar dat zal wel niet professioneel zijn, maar heeft een paar keer een heel aardig resultaat opgeleverd.

Op school leerden we over de diverse ""ramen"" van gedichten, eindrijm en beginrijm, a-a b-b of ab-ab, en sonnetten.

Dichten komt uit je hart, en als je het probeert zoals ik hierboven beschrijven, komen er soms mooie gedachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinterklaasrijmen is een heel ander kaliber. Daar kan je een rijmwoordenboek voor kopen, en er heel veel plezier mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt op cursus gaan!
bij de meeste gemeenten is er wel iets van een cursus of volkshogeschool te vinden.
leuk! leerzaam en idd: veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan op google een paar woorden intoetsen waar het gedicht over gaat. Bijvoorbeeld gedicht herfst enz en er komen veel resultaten.Zo doe ik het vaker Succes !!