Ik moet over een stuk grasland van de gemeente om bij de openbare weg te komen. Ik wil hier een paadje maken. Mag de gemeente dit weigeren?

ik woon in een woonark die is gelegen aan een stuk grond van de gemeente. De bestemming van dit stuk grond is openbare speelweide. Om bij de openbare weg te komen moet ik dit stuk grasland altijd oversteken. In de winter is dit echter niet prettig omdat het dan zo nat wordt dat het één grote modderbende is. Nu wil ik graag een looppad aanleggen. Mijn overburen, die ook in een woonark wonen aan ditzelfde stuk grond, hebben namelijk wél een verhard pad naar de straat. (die ligt er al 43 jaar!) Dit pad loopt echter langs de kant van het perceel, mijn pad zou dwars over komen te lopen.
Mijn vraag is nu: moet de gemeente dit toestaan dat ik een pad aanleg, of moet er dan eerst een erfdienstbaarheid (recht van overpad) vastgelegd worden? En kan de gemeente dit weigeren? (Ik weet dat je pas in 2012 recht op overpad kan bekrijgen door verjaring, volgens het nieuwe wetboek).
Als de gemeente blijft weigeren is dan de gang naar de rechter noodzakelijk? En hoe achten jullie mijn kansen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (4)

ik zou gewoon een aanvraag doen bij de gemeente
de kans is groot dat je er wel een vergunning voor krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dit de enige,logische manier is om de openbare weg te bereiken, heb je mijn inziens 'recht van overpad'.

Toegevoegd na 1 minuut:
en is de gemeente verplicht jou dit toe te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gewoon eens praten bij de gemeente.
Er moet al heel wat op het spel staan, willen ze jou dit weigeren.
Gezien het feit dat het een speelweitje is, kan ik me voorstellen dat er eisen aan de tegels gesteld worden, bijvoorbeeld dat die van rubber moeten zijn.
Verder zijn gemeentes wat dat betreft doorgaans best meedenkend hoor. Ze zitten er niet om je te dwarsbomen.
Je kan zelfs overwegen om de gemeente te vragen een paadje aan te leggen.
Het moet voor elke bewoner in hun gemeente toch mogelijk zijn om zonder al te veel trammelant op de openbare weg te komen ?
Dan wordt meteen ook aan de eisen voldaan die zij stellen en ben je ook niet verantwoordelijk voor het onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het al bij juristen ligt, heb ik verder niets te zeggen.
Zij mogen verondersteld worden deskundiger te zijn dan ik en wellicht vind je hier bij GV betere antwoorden dan die ik kan geven.
Sorry.
de gemeente mag nee zeggen maar grootte kans dat het wel mag dus vraag het ze maar een keer