Waarom nummert men de huizen in een straat aan één kant oneven en aan de andere kant even?

Waarom nummert men de huizen niet gewoon 1, 2, 3, 4, 5, ... maar aan de ene kant oneven en aan de andere even?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K

Het beste antwoord

Stel je hebt een nieuwe straat met 10 huisnummers en je nummert ze aan de éne kant 1,2,3,4,5 en vervolgens aan de andere kant, 6,7,8,9 en 10
Later wordt de straat uitgebreid.
Hoe wil jij dan de nummering op een logische manier voortzetten?
Kan niet!
Maar wel kun je een straat gemakkelijk uitbreiden met doorlopende nummering wanneer je de ene kant even nummers geeft en de andere kant oneven nummers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit leek me het enige antwoord dat enigszins logisch klonk.

Andere antwoorden (3)

Dat is toch veel gemakkelijker zoeken.. Dat is denk ik de reden. Het is effectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de negentiende eeuw is er doorlopend sprake van hernummering. Omdat er nieuwe huizen bijkwamen, maar ook omdat men soms van systematiek veranderde. De overheid vond het handig om de even nummers aan de ene kant van de straat te doen en de oneven nummers aan de andere kant van de straat. Zo konden ze alles overzichtelijk in kaart brengen voor de huizenbelasting!
13 jaar geleden
Zo ligt nummer 103 wellicht in de buurt van nummer 104, zij het dat het aan de overkant is.
Als het gaat zoals in jouw vraag, kan nummer 103 vlak bij nummer 2 liggen.
Niet handig zoeken dus.