Ik ga morgen een katje halen dat verstoten is. Tis zo'n 5 weken oud. Wie kan mij raad geven? Heb nog nooit een kat gehad! Eten? zindelijk maken? ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (5)

koop in ieder geval kattevoer voor katjes van 5 weken in de dierenwinkel kunnen ze je er goed mee helpen verder een kattebak een katje hoef je er maar een paar keer op te zetten en die vind de bak redelijk snel .katten zijn heel gauw zuiver
en een oude warme trui doet al wonderen als slaapplaatje en natuurlijk ook een krabpaal voor het katje en wat speeltjes

Toegevoegd na 1 minuut:
verder vraagt een katje niet meer dan veel liefde en aandacht, eenmaal gewend bij je heb je een maatje voor t leven, katten zijn heel aanhankelijk en ontzettend lief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even bij de site bij de bron. Erg handig!

(Uit bron:)
- Kittens moeten vanaf de geboorte gewend zijn om opgepakt te worden en niet bang zijn voor mensen
- Probeer te spelen met je kitten (bv. een touwtje) en kijk hoe hij/zij reageert
- Ogen moeten schoon en helder zijn
- Oren moeten schoon zijn (geen parasieten!)
- Hetzelfde verhaal voor de vacht
- De buik moet vol en zacht aanvoelen

Aanschaffen? Wat moet ik aanschaffen?
- Kattenbak en kattenbakvulling
- Voerbakje en waterbakje
- Slaapmandje / Kussen
- Reismand
- Krabpaal / Speelgoed
- Borstel & Kam

Info over de hygiëne enzovoorts over je kat:
http://www.catsan.nl/veel_gestelde_vragen/faq.php

Veel plezier met je nieuwe kitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Goed van je dat je het katje opvangt. lees je in op www.kattenplaza.nl/kattenforum. Daar zitten veel mensen met heeeeel veel ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande allemaal goede tips!

Let wel dat het wettelijke minimaal aantal weken dat het katje bij de moeder moet blijven 7 weken is.
Bij fokkers van raskatten is dit zelfs altijd 13 weken.
Ideaal zou 16 weken zijn omdat dan de socialisatie periode wordt afgerond waarin ze alles van hun moeder en broertjes/zusjes leren.

Een verstoten katje adopteren is leuk en erg lief om te doen.
Maar besef wel dat door het te jong weghalen er bepaalde trauma's of problemen kunnen ontstaan.
Sommige katten ontwikkelen hierdoor probleem gedrag.

Ook al heb je goede bedoelingen, kijk eens rond of je mensen kent of kan vinden die een nestje hebben van ongeveer even oud, vaak kan je het nieuwe katje bijleggen en word het zo toch goed opgevoed in een omgeving die prettig en gezond is voor het katje. Daarna kan je haar in huis nemen.
Fokkers doen dit ook vaak voor een verstoten katje, het is dus niets raars.

Mocht je niets kunnen vinden neem dan contact op met een katten gedrag deskundige! Die kunnen je hele goede tips geven over het opvoeden en geven wat je katje nu nog nodig heeft.
marcellina is trouwens is een goed aangeschreven gedragdeskundige. Ze werkt ook mee op een katten forum.

En maak een account aan op: http://kattengedrag.forumup.nl/

En lees alles even goed door voor je vragen gaan stellen, hier antwoorden deskundigen op vragen van katten baasjes. Veel vragen zijn al gesteld die op de jouwe lijken!

Ik heb aan dit forum heel veel gehad!

Heel erg veel succes en plezier met de kleine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje, goede tips.
heeft het katje geen nestgenootjes?
zo ja, laat hem daar dan bij blijven, ze leren veel van elkaar.
anders zou het goed zijn voor het katje als het tijdelijk naar een opvang kan, het heeft de omgang met andere katten nu nodig.
zo voorkom je latere gedragsproblemen, waar je als onervaren kattenbezitster niet op zit te wachten.
mogelijk kan je anders een nestgenootje meenemen?
twee kittens hebben het zoveel leuker dan een!
verder raad ik je aan het katje snel te verzekeren (proteq is een goede verzekering).
soms heeft de moederkat een verdraaid goede reden om het kleintje te verstoten, en komen wij als mensen er pas later achter dat er van alles loos is.
de dierenartsrekeningen kunnen dan flink oplopen.

al met al denk ik dat je er beter aan zou doen naar het asiel te gaan, en een wat ouder kitten te halen, liever nog twee.