Gaandeweg. Niemand kan hier een antwoord op geven, simpelweg omdat het in de loop van onze geschiedenis een steeds belangrijkere plaats heeft ingenomen. Maar er is niet 1 persoon aan te wijzen die het bedacht heeft.

Er is bekend bijvoorbeeld dat zelfs in het stenen ‘tijd’perk de mensheid al de seizoenen bij hielden. Zodat ze ook wisten wanneer ze ongeveer weer beter voedsel konden vinden of wanneer ze zuiniger ermee om moesten gaan.

Later ging men naar de sterren kijken en ontdekten dat die na een periode weer op dezelfde plek zichtbaar werden. Zo kwamen ze er achter, dat wat wij nu een zonnejaar noemen, er een cyclus in zat. Dit maakte de tijden waarin de seizoenen liepen beter in te schatten.

De eerste indeling naar 60, zoals onze klok nu is ingedeeld, is gedaan door Sumeriërs ongeveer 2000 v. Chr. Zij bedachten dat een uur 60 minuten had en een minuut 60 seconden. Een jaar 6 x 60 dagen, zo ongeveer. Dit is een niet geheel vaststaand feit.

Wiki - Klok:
De uitvinding van de mechanische klok wordt toegeschreven aan de Fransman Gerbert (later Paus Sylvester II), die leefde rond de 10e eeuw. Tot aan de Nieuwe Tijd was een klok de ingewikkeldste machine die men kon maken.

Met dank aan onbekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Betje knippen en plakken met een link naar wikipedia, en we zijn weer bij de tijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als even wat meer tijd hebt, link dan door op die pagina, kan je nog wat van leren. Trouwens ikzelf ook, hoor.
jc54
13 jaar geleden
Ha, die Bonboner;

De behoefte aan standaardisering van de tijdsberekening is ontstaan toen mensen meer en verder begonnen te reizen. Met name toen de spoorwegen hun intrede deden werd het belang steeds groter om tussen de diverse bestemmingen afspraken maken over de stand van de klok. Tot die tijd was het niet ongebruikelijk dat ook in ons land steden er hun eigen berekening op na hielden.