Waarom schuimt zeewater?

Waarom zit er altijd een laagje schuim op het zeewater?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Kort door de bocht: Het schuim wordt veroorzaakt door eiwitten: In het water leven algjes. Als deze dood gaan, wordt het eiwit wat opgelost, en in de branding 'klopt dit eiwit op'. Dit veroorzaakt het schuim

Toegevoegd na 18 uur:
[quote="http://www.vliz.be/docs/groterede/GR04_schuim.pdf"]
Elk jaar in het voorjaar, wanneer het licht in duur en intensiteit gaat toenemen, beginnen microscopische kleine wiertjes in het zeewater - het fytoplankton - zich te ontwikkelen. Bij hun groei gebruiken ze de in het water aanwezige voedingsstoffen, nitraten en fosfaten. Door een overvloed van deze stoffen gebeurt de vermenigvuldiging van de algen zeer snel. Er onstaat een algenbloei. De algenbloei die in de lente voor onze kust optreedt bestaat voornamelijk uit één soort, de slijmalg Phaeocystis pouchetti. Die komt in twee vormen voor, als losse cellen, of in kolonievorm. Met het blote oog zijn de losse cellen niet te zien, de kolonies wel. In de kolonies liggen de cellen ingebed in een soort gelatine. Bij het afsterven van de kolonies komt dus een grote hoeveelheid gelatine vrij, die vervolgens door de branding kan worden opgeklopt tot schuim. Een verschijnsel zeer analoog aan wat er gebeurt bij het opkloppen van eiwitten om bv. merengue te maken.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met de tijd groeide de bewering in de volksmond dat de bloei van het zeewater slechts mogelijk was “omdat het water 100 % zuiver is”.
De ware reden verschilt nochtans van deze volkswijsheid. Volgens dokter in de dierkunde Frank Redant, verbonden aan de biologische dienst van het Rijksstation voor Zeevisserij te Oostende, gaat het hier om een normaal verschijnsel, veroorzaakt door de ontwikkeling van
PHYTOPLANKTON en het afsterven ervan.
fremar
13 jaar geleden
Het schuimt om 2 redenen. Natuurlijke afvalresten zoals kleine diertjes en plantjes (wier). De andere reden is de vervuiling van niet natuurlijke producten zoals zeep. Met een bepaalde wind blaast het zaakje op land. Als je hier door gaat zie je ook nog de resten van olie. Al met al een vies goedje om van je benen en voeten af te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik me hier nogal in verdiept en het zit zo :
Algen bestaan voor 60% uit plantaardige olie.
Daarom zijn bijvoorbeeld meerpalen en onderkanten van schepen zo glad.
De algen gaan dood en de olie breekt af in glycerine en vetzuren.
De vetzuren gaan een verbinding aan met de natriumzouten die in de zee zitten en vormen op die manier zeep.
Zo is zeep ook uitgevonden (ontdekt) door de mens.
Zeep verlaagt de oppervlaktespanning van water, waardoor de luchtbelletjes verder kunnen uitrekken , dus niet zo snel kapot knappen als in gewoon water.
Daarom schuimt zeep ook in de badkuip of in het afwasteiltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben gedurende 7 jaar een biodieselfabriek gehad en uitgebreid onderzoek gedaan naar algen en de eventuele bruikbaarheid daarvan.
Het oliegehalte bij algen varieert van <10% tot 80% in de droge stof. Ik heb maar een indicatie gegeven.
Het schuim op zeewater wordt wel degelijk voor een groot gedeelte veroorzaakt door de natuurlijk verzeepte algen.