bestaat hypnose egt zo ja hoe werkt het ik wil graag is iemand hypnotiseren

dankjewel als je weet

Toegevoegd na 1 uur:
en bestaat er ook een snelle internetcursus ergens voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Hypnose werkt uitsluitend als de ander daar aan mee wil werken en die persoon ook vertrouwen heeft in de hypnotiseur. Als die persoon dat niet wil dan krijg je die met geen hypnotiseur ter wereld onder zijl. (wat ik overigens een heel goede menselijke eigenschap vind)

Veel verhalen die je leest en hoort over hypnose kunnen regelrecht naar het land der fabelen worden verwezen. Ook onder hypnose vertellen mensen niet wat ze niet willen vertellen en doen ze niet wat ze niet willen doen. Dit heeft men al eens aangetoond in het Discovery programma Mythbusters.

De kunst van het hypnotiseren moet je leren bij een vakman en zal niet van maandag op dinsdag aangeleerd zijn. Waarschijnlijk gaan er vele jaren overheen.

Kort: ja het bestaat onder voorwaarde van medewerking en vertrouwen van de andere persoon.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het verhaal van het hete stuk ijzer tegen de arm aan wat hier enkele antwoorden eerder te lezen is, is zo'n verhaal dat naar de fabeltjes krant kan worden verzonden. Die persoon heeft helemaal geen heet ijzer tegen zich aan gehad. Hooguit warm, zo'n 30 graden. Waarschijnlijker was het gewoon kamertemperatuur en is het die persoon onder hypnose wijs gemaakt dat het heet was. Als ex- beroepslasser kan ik weten wat een heet drupje ijzer al kan doen. Het laat "tatoeages" achter waar je nooit weer van af komt. En daarvoor hoeft het maar 100 graden te zijn. Roodgloeiend ijzer is ruim 600 graden en brand je huid en vlees weg binnen een fractie van een seconde. En dat voel je, gehypnotiseerd of niet.

Toegevoegd na 21 minuten:
Verder bestaat er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat hypnose daadwerkelijk een bijdrage kan leveren in gedragsverandering zoals bijvoorbeeld verslaving. Het enigste wat wetenschappelijk bewijsbaar bij hypnose is, is dat het een belangrijke rol speelt in het vullen van de beurs van de hypnotiseur. Het is iets voor goedgelovige mensen die vaak ook aanhangers van mediums als Jomanda etc. zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja het werkt echt! enkele jaren geleden ben ik onder hypnose gebracht zo heb ik bijvoorbeeld een heet stuk ijzer tegen mijn arm gehad en voelde ik niets.
Je kan het echter niet zomaar leren. Je moet hiervoor echt wel op training gaan. Daarnaast kan het alleen maar werken als degene die je wilt hypnotiseren er echt voor openstaat. Als hij/zij niet wil lukt het je ook echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen eenduidige definitie van hypnose. Er wordt steeds meer bekend over wat hypnose kan doen.

De werking van hypnose kan uitgelegd worden door de hersenen te vergelijken met de werking van een computer.

Als de mens wordt geboren heeft hij/zij de beschikking over een basis besturingssysteem waarmee allerlei voor het leven belangrijke functies meteen en voornamelijk automatisch worden uitgevoerd. Het jonge kind start een leerproces door de interactie met mensen en gebeurtenissen in de directe omgeving. Het neemt alle informatie direct op, zonder er kritisch en redenerend over na te denken.
In de analogie met een computer zou je kunnen zeggen dat de mensen en de omgeving de hersenen van het kind bewust en onbewust programmeren waardoor het op latere leeftijd bepaalde reacties en gedragingen gaat vertonen. Gedurende de groei naar jong volwassene zal een kind zelf een kritisch en redenerend vermogen gaan opbouwen. Dit kritisch en redenerend vermogen is voor een deel bepaald door de informatie die het kind op jongere leeftijd heeft vastgelegd. Dit kritisch en redenerend vermogen kan vergeleken worden met een firewall van een computer; het zal bepalen wat relevant is en wat niet en welke informatie belangrijk is voor het onderbewuste. Het kritisch en redenerend vermogen vervult belangrijke functies voor ons. Deze ‘firewall’ beschermt bij gevaar en zal ons onderbewuste razendsnel aanzetten tot actie. Het geeft signalen aan het onderbewuste hoe we met emoties of gebeurtenissen in onze omgeving kunnen omgaan.

Deze zogenaamde ‘firewall’ kan ons ook tegenwerken. Als we bijvoorbeeld willen stoppen met roken, dan is het eerder aangeleerde ‘rookgedrag’ zo sterk in ons onderbewuste vastgelegd (geprogrammeerd) dat de signalen van onze wilskracht vrijwel niet of gedeeltelijk door onze ‘firewall’ heen dringen, waardoor het erg moeilijk is om rookgedrag blijvend te elimineren.

Hier kan hypnose een belangrijke rol vervullen. Daar waar namelijk de wilskracht het aflegt tegen de macht van het onderbewuste kan hypnose onze ‘firewall’ of wel ons kritisch en redenerend vermogen tijdelijk omzeilen om aan het onderbewuste directe suggesties te geven waardoor het willen roken permanent kan worden aangepakt.

De kern van hypnose is dat het kritisch en redenerend vermogen tijdelijk gepasseerd wordt, waardoor aanvaarbare suggesties direct door het onderbewuste kunnen worden opgenomen.