Er kunnen zich situaties voordoen, dat de lift snel handmatig gestopt moet worden. Hier is de noodknop voor.

Voorbeeld van een noodsituatie: iemand heeft een sjaal om, waarvan de uiteinden tijdens het dichtgaan van de liftdeur, tussen de twee delen van de deur blijven haken. Vervolgens gaat de lift naar beneden en dreigt de persoon gewurgd te worden. Het is dan zaak, dat de lift direct gestopt wordt.

Zo'n voorbeeld klikt misschien onwaarschijnlijk, maar ongelukken gebeuren in de praktijk wel vaker op onverwachte en onwaarschijnlijke manier.

Het is daarom verplicht gesteld, dat een lift stop kan worden gezet door gebruikers, die zich in de lift bevinden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 heel compleet antwoord.

Andere antwoorden (1)

Voor de veiligheid en ik denk zelfs dat het wettelijk verplicht is.