"Een top die minder dan 200 meter boven zijn omgeving uitsteekt noemt men een heuvel. Is het hoogteverschil groter dan heet het een berg."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Berg_%28aardrijkskunde%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat op plaatsen waar geen bergen zijn een heuveltje al vlug een berg genoemd wordt.
Je zal wel bergen kennen in Nederland.
Anderzijds is men geneigd een heuvel met een puntige piek een berg te noemen.
Louter geografisch gezien is voorgaand antwoord volledig correct.
Maar er zijn zoveel tussenvormen in onze spreektaal ...dat het woord eerder een gevoelswaarde heeft dan een statisch gegeven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Geografisch gezien zijn de Ardennen een oud geBERGte.
Er zijn hoogteverschillen van meer dan 200 meter , en sommige plaatsen krijgen de nam 'mont' mee ,maar U weet zo goed als ik dat dat eigenlijk geen bergen zijn,in De Alpen daarentegen...

Toegevoegd na 5 minuten:
Geografisch gezien zijn de Ardennen een oud geBERGte.
Er zijn hoogteverschillen van meer dan 200 meter , en sommige plaatsen krijgen de nam 'mont' mee ,maar U weet zo goed als ik dat dat eigenlijk geen bergen zijn,in De Alpen daarentegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen bergen en heuvels is moeilijk te trekken en niet éénduidig vastgelegd. In de ene encyclopedie staat vermeld dat je pas van een berg mag spreken als de hoogte meer dan 300 m is. Anderen hanteren een grens van 500 m.
In de Encarta wordt een berg gedefinieerd als ‘een opvallend boven het omringende aardoppervlak uitstekende bodemverheffing. Bergen zijn meestal restanten van een door erosie en verwering aangetast, omhoog gestuwd gedeelte van de aardkorst’.
Amadea