Waarom trekt mijn parkiet haar veren eruit?

Mijn parkiet trekt de hele tijd haar buikveren eruit.
Waarom doet ze dit?
Ze heeft nou een heel kaal buikje..
En dat ziet er echt niet uit..
Heeft iemand dit vaker meegemaakt??
En wat kan ik er aan doen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
22K

Het beste antwoord

Het plukken van veren is niet een echte ziekte maar veel meer een vorm van gestoord gedrag. Het onderhouden van de veren is voor elke vogel een dagelijkse bezigheid die hij/zij uitvoert op een rustige en veilige plek. Het verzorgen van zijn verenkleed associeert de vogel dan ook met ‘een veilig en goed gevoel’. Wanneer een kromsnavel, om wat voor reden dan ook, zich eens niet op zijn gemak voelt zal hij bezigheden zoeken waar hij/zij zich wel goed bij voelt. Eén van deze bezigheden is dus het verzorgen van zijn verenpakje. Indien een vogel in een dergelijk geval inderdaad overgaat tot het verzorgen van zijn verenpakje zal ‘het goede en veilige gevoel’ waar hij naar op zoek is echter uitblijven. Om ‘het goede gevoel’ toch te krijgen zal de vogel nog heftiger en ‘enthousiaster’ zijn verenkleed gaan verzorgen, hetgeen uiteindelijk kan leiden tot het los laten en of afbreken van de veren. Dit gestoord gedrag wordt ook wel ‘oversprong gedrag’ genoemd. De vogel vertoont een gedrag wat niet thuis hoort bij de situatie. Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen waarom een kromsnavel gefrustreerd kan raken.

Verveling, eenzaamheid
Veel kromsnavels hebben aandacht nodig. Indien in de belevingswereld van de vogel dit te weinig is zal hij/zij proberen deze aandacht te krijgen door te gaan verenplukken.
Een mogelijke oplossing is het bijplaatsen van een partner. De kooi dient dan natuurlijk wel voldoende plaats te bieden aan twee vogels. Hoewel het bijplaatsen van een partner de vogel zeker zal afleiden biedt het echter geen garantie dat de vogel ophoudt met verenplukken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je parkiet verveeld zich (waarschijnlijk alleen) en zit opgesloten in een veel te klein hokje, wat ik eigenlijk een vorm van dierenmishandeling vind, net als een goudvis in een kleine ronde kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 3 parkieten en ze hebben genoeg ruimte.
We hebben een hele grote volière.
En ze hebben genoeg speelgoed.
En natuurlijk mishandel ik m'n huisdieren niet.
Ik ben een grote dierenliefhebber.
Het begint meestal met het uittrekken van een paar
veren,dit kunnen oude veren zijn die op het punt staan te worden vervangen of nieuwe veren die wat jeuk veroorzaken.

Daarna gaat de vogel door tot hij geheel kaal is.
Kenmerkend is dat de kop goed bevederd blijft.
Verveling wordt als een van de belangrijkste oorzaken aangemerkt, hoewel fouten in het dieet mogelijk ook een rol spelen.
Vaak is het zeer moeilijk de vogel van deze ondeugd te genezen en een afdoende therapie is niet aan te geven.

In het algemeen kan men de volgende maatregelen nemen:

-Verstrekken van takken en twijgen (vooral wilgentakken zouden een gunstige invloed hebben).

-Dieet van gemengde zaden en groenvoer: zodat de vogel veel tijd nodig heeft voor het eten

-Vogels minstens een maal daags besproeien

-Afleiding geven door een andere vogel er bij te zetten

-Relatief een grote vliegruimte geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verveling dat is het. Geef een vriendje of speelgoed, een spiegel wil ook nog weleens helpen, dat kan 2 kanten opgaan, hij denkt dat er een vriendje zit of hij valt de spiegel aan omdat hij denkt een indringer te zien. Bij dat laatste gaat hij pikken op de spiegel en vergeet dan om zijn verenkleed te slopen.