wat betekend RAWR (dat zie je vaak bij fotografie of fotograaf)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Deze manier van fotograferen geeft meer flexibiliteit om de afbeelding later met een "digitale donkere kamer" (foto bewerkingsprogramma) aan te passen. Meer dan welk digitaal afbeeldingformaat tot nu toe dan ook.

RAW formaat betekent niets anders dan "ruw" formaat en is, in tegenstelling tot TIFF en Jpeg, geen afkorting.

Een RAW afbeelding wordt ook wel het digitale negatief genoemd omdat dit formaat de meest originele informatie bevat die op de sensor is gekomen met het nemen van de foto. Veel van de camera-instellingen zijn in dit formaat naderhand nog aan te passen

Een voordeel van een RAW bestand is dat het alle beeldinformatie (meer kleurdiepte per pixel door meer bits) en een groter dynamisch bereik opslaat in een kleiner bestand dan TIFF en geen kwaliteitsverlies heeft door de compressie bij een Jpeg bestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt RAW.

Raw duidt op een methode om afbeeldingen, gemaakt door een digitale camera, op te slaan.

Het is geen afkorting zoals de bekende bestandsformaten
voor afbeeldingen: JPEG, GIF, PNG, BMP of TIFF maar betekent letterlijk 'ruw' in de zin van 'onbewerkt'.

Bij Raw worden de bewerkingen die normaal in de camera bij de opname gedaan worden uitgesteld en kan de fotograaf achteraf bepalen wat de beste instellingen voor witbalans,
scherpte, kleuren en contrast zijn.
13 jaar geleden
Bij RAW fotografie wordt je foto zonder compressie of kleurinstelling weg geschreven. Je kan deze beelden dan ook niet 'zomaar' afdrukken. Ze moeten door een grafisch editor ingelezen worden. Om de beelden op de juiste manier te interpreteren worden alle camera instellingen mee geleverd. Meestal wordt de data ook in hoge resolutie (32bit/pixel ipv 16 bit/pixel) weg geschreven. Groot voordeel hierbij is dat je op de PC compleet kan bepalen hoe de foto uiteindelijk gedrukt wordt, zondeer dat je kwaliteit verliest. De bestanden zijn groter dan bv bij gif of jpg. Maar er zit ook veel meer informatie in. Hierom is het de voorkeurs modus voor [semi] profi fotografen