Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Links, sinister in het latijn, heeft een negatieve klank, waarom?

Ik bedoel dus vooral waarom hebben de Romeinen die negatieve relatie gelegd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet helemaal waar je dat vandaan haalt. Ik heb eigenlijk het idee dat in Nederland voornamelijk rechts tegenwoordig de negatieve klank heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag ook om dat verband in de oudheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

sinister is links...
iedereen moet als het even kan rechts zijn met schrijven en andere zaken..

dus iedereen die anders is, is potentieel vreemd en gevaarlijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wie zegt dat de Romeinen die negatieve relatie hebben gelegd?

Toegevoegd op 26-04-2009 00:21:29
Heb wel een theorie. In de tijd van de romeinen droeg je vaak een olielamp in een hand en tastte je met je andere hand waar je liep. Omdat de meeste romeinen, net als wij rechtshandig waren, werd de linkerhand die de duisternis aftastte de hand van het donker genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weet ik ook niet zeker, voor zover ik weet betekent sinister ook duister. Maar misschien is het verband ouder of later pas gelegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er ook geen idee van. Hoewel ik wel een theorie heb.
Het woord sinister komt van het Latijnse woord voor links. De negatieve klank van sinister is inderdaad duister. Links is sinister, links is linke soep, links heeft twee linkerhanden en dat terwijl rechts het bij het rechte eind heeft en op het rechte pad blijft. In bijna de hele wereld is de rechterhand de schone schrijf hand, en de linkerhand is de hand waarmee je na wc-bezoek je achterste schoon maakt. De negatieve relatie zou natuurlijk ook in de loop der jaren eraan kunnen zijn gegeven. Hedendaags word er ook wel eens beweerd dat linksgerichte mensen relatief kunstzinnig zijn. Is naar mijn mening dus niet negatief. Dus of de Romeinen het negatieve eraan hebben gegeven zou ik niet weten. Betwijfel het eerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Je maakt het veel te ingewikkeld. Aan je linkerzijde ben je in het gevecht het meest kwetsbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je achterste met je linkerhand afvegen als je rechts bent? Dat is wel erg onhandig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij wijze van spreken he Djools :)
Heel simpel. Met de linkerhand kun je je niet goed verdedigen, de meeste mensen zijn rechts. In de heraldiek werd die kant al tijdens de Romeinen aangeduid als de 'ongelukkige' kant, daar ben je het meest kwetsbaar.
(Lees meer...)
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding