Als je je kind vanaf het begin af aan laat luisteren naar een bepaald muziek-genre. Zal hij daar dan van houden in de loop der jaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat ligt eraan of het genre ook publiekelijk geaccepteerd is. Bijvoorbeeld: als kind luister je graag naar muziek die speciaal gemaakt is voor kinderen. Naarmate je ouder wordt merk je dat je vrienden hier niet meer naar luisteren en stop je op den duur zelf ook om dit te doen. Dus ik denk dat het antwoord nee is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja, maar met een interval van vijf à tien jaar. vanfe de pubertijdsperiode verfoei je alles wat je ouders je geleerd hebben, maar eens de dertig geniet je terug wat je aangeleerd hebt in je jeugd. Zo is het mij vergaan met klassieke muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet zonder meer, het hangt af van de associatie die je hebt met die muziek. Ik houd bijvoorbeeld nog steeds niet van klassieke muziek, omdat ik als kind daar naar moest luisteren, omdat mijn vader bepaalde welke muziek te horen was in huis. Maar dat betekende dus ook meteen dat er geen geluid meer mocht worden gemaakt, alles zou de muziek verstoren, dus geen gesprek, niet spelen etc. Dus ik associeer die muziek nu met het niet mogen doen van andere dingen, en kan het dus ook niet als bijvoorbeeld een prettige achtergrondmuziek ervaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het roerend met je eens; ik ben dan ook gaan houden van de enige lelijke eend in de bijt, die door mijn ouders niet werd gedraaid maar die ik wel mocht draaien als mijn vader er niet was. Zo ben ik van blues gaan houden en niet van klassiek.
Hoeft niet perse, in "mijn jeugd" [niet dat ik zo oud ben, maar toch] luisterde ik echt volledig andere muziek die ik nu niks meer aan vind. Wel is het zo dat misschien nummers/artiesten je bekend voor zullen komen, en dat je er al herinneringen bij hebt, maar dit hoeft niet per definitie te betekennen dat je er later van gaat houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, en dat is allang gebeurd die programma´s uit het verleden, zijn er al lang...

Je zou achterover slaan hoeveel van je verleden jouw heden bepaalt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik liet mijn kinderen olijven eten op jonge leeftijd. Nu zijn ze 20 en 18 en ze smullen ervan, sinds dat ze kind zijn. Dus gewoon aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kind zal dan in de toekomst wel een soort "thuis" gevoel krijgen bij het opnieuw beluisteren van deze muziek. Qua smaak hoeft het niet per se te betekenen dat het kind er van houdt zoals eerder genoemd hierboven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ervaring is als volgt: ik ben opgegroeid met veel soorten muziek. Zoals klassieke muziek en filmmuziek, en daar hou ik nog steeds van. Maar van de Willem Duys-muziek gruw ik.
Ik heb niet geleerd om naar metal te luisteren, maar dat is nu mijn favoriete muziek! Ik hou van veel stromingen in de muziek, ik hou namelijk van muziek!
Mijn conclusie is: een opvoeding in muziek is belangrijk, ongeacht de muzieksoort. Je ontwikkelt later je eigen, persoonlijke smaak wel.