Ik zie in mijn stad praktisch geen illegale muurschilderingen en graffiti meer, hoe komt dat ?

Sinds ik weet niet wanneer, ik geloof vanaf meer dan een decennia terug is er praktisch nergens meer graffiti aan te treffen in mijn stad, en dat besefte ik vandaag nu ik er ineens toevallig op lette.
vroeger werd alles ondergekalkt en geklad waar ook maar ruimte was, niks was onbevlekt en je zag ook overal sporen van verf verwijdering.
Maar nu lijkt minstens 95% hiervan verdwenen en er komt niet meer bij.
Ik weet niet sinds wanneer precies dit zodanig heeft afgenomen want ik let hier nooit op, maar toen ik in de tram zat vandaag viel het me ineens op dat er nergens meer tags, of andere illegale bekladdingen zijn te zien in de stad waarin ik woon (Den Haag en omstreken). Wat is er gebeurd ?
is het zo dat het mensen niet meer boeit en ze het achterwege laten
is het zo dat kosten te hoog worden (verf etc) ?
kunnen ze niet meer aan verf komen ?

9 maanden geleden
in: Overig
Pieterke
9 maanden geleden
Bij mij in de stad zie ik het ook veel minder. Het was toch voornamelijk de jeugd die dat deed en die zijn tegenwoordig vooral veel met hun telefoon bezig.
SentWierda
9 maanden geleden
Bij mij in de stad zie ik juist veel meer: zowel illegale graffiti (tags) als legale muur- en viaductschilderingen.

Antwoorden (2)

Het is zeker niet zo dat de kosten de reden zijn. Goeie spuitbussen zijn steeds goedkoper geworden in de loop der jaren. En vroeger werden die hoge kosten vaak opgelost door winkeldiefstal.
De gemeenten zijn wel steeds beter geworden in het ontmoedigen van graffiti. Door snel en grondig schoon te maken bijvoorbeeld. Meestal gebeurt dat alleen op de meer 'toeristische' plekken. Langs de treinen zie je echt nog wel graffiti. Er zijn ook in Den Haag nog genoeg 'schrijvers' actief. Maar misschien wel minder actief dan in de jaren 80-90-00, dat zou kunnen. Den Haag is nooit echt een voorloper geweest op dit gebied, zoals Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Leiden dat wel zijn.
9 maanden geleden
Pieterke
9 maanden geleden
Ik woon in Rotterdam maar zie het hier ook veel minder. Nieuwe dingen worden veel minder snel vol geklad. Maar inderdaad, er wordt ook sneller schoongemaakt als er tenminste een melding gedaan is bij de gemeente.
Er bestaan tegenwoordig steeds betere anti-graffiti coatings. Gemeentes en bedrijven brengen zo'n coating aan op hun muren en objecten. Als iemand daar met een spuitbus op wil spuiten, druipt de verf er gewoon vanaf. Het is dan niet te doen om er een mooi ontwerp of stoere tag van te maken. En bovendien is het daarna heel eenvoudig weer door een gemeentewerker te verwijderen, zonder daarbij de onderliggende muur en muurverf aan te tasten.

Veel materialen zoals bushokjes, netwerkkasten en reclamezuilen zijn standaard bij levering al voorzien van anti-graffiti-coatings.

De meeste graffiti-spuiters weten heel goed dat het dus weinig zin heeft om op dergelijke muren en objecten te gaan spuiten. Echt zonde van de verf, de moeite en de kans op een boete. Wellicht is de ene gemeente wat fanatieker in het aanbrengen van dergelijke coatings dan de andere gemeente, waardoor de echte graffiti-artiesten uitwijken naar plaatsen waar hun werk langer zichtbaar blijft.
9 maanden geleden