Wat kan ik nu doen? (zie uitleg)

Er is een leraar van een vriendin van mij overleden en die leraar had een zoontje die in in groep 5 zat, en die was bevriend met die vriendin van mij.

Nu zit ik met haar op msn, maar ik weet niks te zeggen om haar te troosten.

Wat kan ik zeggen/doen om haar te helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En haar oudoom heeft ook niet lang meer te leven :'(

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik heb haar gezegt, dat ik der altijd voor haar ben

Toegevoegd na 5 uur:
Haar oudoom is ook overleden :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit haar niet mee he Youris? Ik hoop dat ze bij jou en vele anderen hulp en steun kan vinden.
Sterkte voor haar en jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef haar 100% mijn steun, en van haar vriendinnen krijgt ze ook 100% steun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ik vind het erg goed van je dat je haar zo graag wil helpen, alleen je kan niet veel doen.

Antwoorden (8)

Misschien is het juist wel beter, om er niet over te beginnen. Als je vriendin er over wil praten, dan komt ze er waarschijnlijk zelf wel mee. Nu kan ze lekker even de zinnen verzetten, door met jou over koetjes en kalfjes te praten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze praat er met mij over
vaak zeggen weinig woorden meer dan een heel boek
zeg dat je haar in gedachte hebt en indien je gelovig bent een kaars gaat opsteken
wens haar sterkte toe en als ze wilt praten je er voor haar bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg haar dat je er altijd voor haar bent. Als ze iets wilt vertellen, luister naar wat ze wil vertellen. Als ze iets wil zeggen, geef haar dan ook de aandacht.
Zeg dat als ze wilt praten, ze altijd naar je toe kan komen (of spreken via de PC) om erover te praten.

Als je het moeilijk vindt via de PC iets te zeggen, misschien kun je dan bij haar langs gaan om erover te praten, maar vergeet niet dat je haar moet laten merken dat ze iemand heeft waar ze altijd bij terecht kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar haar toe en zorg voor afleiding. Ga lekker spelen. Ik had laatst ook zoiets, ik ging naar hem toe en het enige wat hij wilde was spelen. Afleiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 16, het meisje 15, en die jongen ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dan is het moeilijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Jeroen, veel mensen maken dit mee, gelukkig zal max nooit echt anders worden dan nu! Laters
Proberen een gesprek aan te gaan daarover is niet zo heel handig. Sommige mensen praten er graag over als zoiets is gebeurd, maar anderen worden er juist depressief van als iedereen daarover begint.

Begin dus gewoon over heel iets anders te praten en als ze behoefte heeft om erover te praten zal ze er zelf wel over beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Durf er naar te vragen.
In zo'n situatie helpt het als jij er voor haar bent.
En dan niet je mond houden of niets typen omdat jij het er niet over wilt hebben.

Vraag hoe het is gebeurd, wat ze erbij voelt en wat ze tegen jou wilt vertellen.
Zeg dat je er voor haar wilt zijn en haar wilt proberen te helpen.
Bied een luisterend oor.
Dan komt het gesprek van zelf.

En ga later in de tijd herinneringen ophalen met haar, ik merk dat het daar nu nog te vroeg voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is een heel vervelende situatie. Ik val ook altijd stil en heb geen woorden voor iemand die zoveel verdriet heeft.
Wat vaak helpt is juist dat te zeggen: "Ik weet niet wat ik moet zeggen, want ik vind het zo erg voor je."
Daardoor kan die vriendin begrip krijgen voor de stiltes die ontstaan.
Vertel haar dat je in ieder geval naar haar wilt luisteren en er voor haar bent.
Steun van andere mensen hebben we allemaal nodig. Daarvoor hoeft die ander geen spraakwaterval te zijn. Er zijn en echt luisteren kan genoeg zijn!
Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ziet dat ze online is kan je haar even condoleren en sterkte wensen.
als je dan merkt dat ze er verder over wil praten kan je haar wat laten praten als ze daar behoefte aan heeft.
en anders hoef je niet zoveel te zeggen.
gewoon even laten merken dat je meeleeft.
of even een echt kaartje naar ze toe sturen.