Hoe snel koelt je huis af na een warme dag?

Nu het overdag warm is houd ik alles gesloten gedurende de dag en de gordijnen dicht, zonwering naar beneden. Zodra het buiten minder warm is dan binnen gooi ik alles tegen elkaar open zodat het er door kan waaien en dat gaat gedeeltelijk weer dicht of op een kier als ik ga slapen. Ik vraag me af hoe snel een huis dan afkoelt. Mijn hygrometer geeft nog uren dezelfde temperatuur aan terwijl het is huis echt wel frisser voelt na een paar uur.

11 maanden geleden
in: Overig
2.5K
LeonardN
11 maanden geleden
Dit is zo'n vraag waar geen antwoord op te geven is aangezien we niet weten wat voor huis je hebt en een hele rits andere factoren.
Als je huis niet meer is dan luciferhoutjes en krantenpapier dan koelt het (zo goed als) net zo snel af als de buitentemperatuur. Als je een goed geisoleerd/slecht genventileerd huis hebt dan zal dat stukken minder zijn. Je zegt dat je alles openzet. Maar dan is van invloed of het waait, of dat er een ventilator in het huis staat. En hoe groot de openingen(ramen deuren) zijn.
En dan wat jc54 zegt: Hoeveel warmte zit er in de muren en vloeren? Wat ook scheelt. Hoe hard koelt het af en hoe snel? En zelfs als je al die factoren precies zou kennen of zou fingeren, dan noch zal er geen simpele formule zijn omdat allemaal te berekenen.
SingingCoyote13
11 maanden geleden
licht ook aan of de zon door je ramen naarbinnen kan schijnen en hoe lang. - bij mijn huis geldt dat ik pas na het (na)middag uur warmte binnen krijg want ik woon in een krappe binnenstraat waar de zon haaks op staat dus pas aan het eind van de middag krijg ik zonlicht binnen en warmt het huis op. zelfs met 30+ buiten krijg ik het niet warmer dan 22 of hooguit 23.5 graden C in huis, pas in de namiddag wanneer de zon uiteindelijk door de ramen kan schijnen dan wordt het een paar graden heter.
tham
9 maanden geleden
Als je de muren waar de zon veel op heeft geschenen natspuit met de tuinslang dan gaat het afkoelingsproces een stuk sneller. Heb je een plat dak, blokkeer dan de afwatering met een prop en spuit een laag van een paar cm. water op het dak vóórdat de zon te heet wordt. Scheelt minstens 2 graden binnen.

Antwoorden (1)

Als de warmte in je muren zit kan het een paar dagen tot wel een week duren, voordat je huis afgekoeld is. Het duurt meerdere dagen voordat de muren warm zijn, maar afkoelen duurt ook meerdere dagen. Steen is een slechte warmtegeleider.
jc54
11 maanden geleden