Kan verkoper de koop ontbinden van de auto?

Ik heb een aanbetaling gedaan van EUR 300 en ik heb een factuur ontvangen waarin staat dat ik de EUR 300 terug krijg als ik alsnog afzie van de koop. De verkoper vertelde dat hij de betreffende auto heeft gekocht van iemand die zich bedacht heeft en nu de auto terug wil hebben. Betekent dat ik nu de auto terecht niet kan krijgen en ik mijn EUR 300 terug krijg? Ik heb geen koopovereenkomst getekend.

een jaar geleden
in: Overig
2K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Als verkoper de auto heeft gekocht, lijkt hij me de eigenaar. En kan deze dus aan jou verkopen. Dat de vorige eigenaar spijt heeft van verkoop, is jammer. De verkoop is daardoor niet ongeldig.
tinus1969
een jaar geleden
Blijkbaar wil de verkoper je idd die 300 euro terugbetalen.
Ik zou dat accepteren; die auto ga je niet krijgen.
tinus1969
een jaar geleden
@Antoine, heb je die auto gezien? proefrit gemaakt? Dat de vorige eigenaar zich bedacht heeft, klinkt als een smoes. Maar verkoper kan één hele goede reden hebben om niet te willen verkopen: Hij heeft verborgen gebreken ontdekt.
Inekez1
een jaar geleden
Van zo'n verkoper moet je geen auto willen kopen. Als je een keer beroep moet doen op de garantie, zijn dat niet de beste service verleners...
Mijn advies: zie af van de koop, zorg dat je je 300 euro terugkrijgt en zoek een andere auto.
Pieterke
een jaar geleden
Zorg wel dat het gelijk oversteken wordt: Jij geeft de auto en hij tegelijkertijd het geld. Neem liefst ook iemand anders mee. Ik vind dit een heel raar verhaal, riekt naar oplichting.
TurfGraver
een jaar geleden
Was het wellicht consignatieverkoop?

Antwoorden (2)

Wss kun je dan inderdaad auto niet krijgen omdat verkoper hem niet kan leveren aan jou. Je kunt wel eventueel een schadeclaim indienen wegens wanprestatie.
erotisi
een jaar geleden
Antoine
een jaar geleden
Maar dan had de auto toch niet mogen worden verkocht als risico bestond dat de auto teruggenomen kon worden door de vorige eigenaar?
Antoine
een jaar geleden
Ik heb inmiddels juridisch advies ingewonnen en blijkt dat de koop niet kan worden ontbonden door de verkoper.
tinus1969
een jaar geleden
@Antoine, het probleem is niet gelijk hebben - je hebt gelijk., Het probleem is gelijk krijgen. De verkoper wil niet meer of kan zelf niet meer omdat hij die auto niet heeft.
Antoine
een jaar geleden
Hij heeft de auto wel, staat nog in zijn garage
tinus1969
een jaar geleden
Okee, dan zijn er twee opties:
-Auto is aan twee mensen verkocht en de ander betaalt meer. Rechtszaak geeft je kans om te winnen - over een jaar.
-Verkoper heeft verborgen gebreken ontdekt en wil niet meer verkopen vanwege garantie problemen.
erotisi
een jaar geleden
In dat geval moet je de auto inderdaad wel krijgen.
Antoine
een jaar geleden
Gebreken zijn er niet aan (mede gezien de enorm lage kilometer stand), ik heb de auto zelf bekeken.
Schadeloosstelling zou kunnen ja, geen punt
Inekez1
een jaar geleden
Een schadeclaim heeft alleen zin als je aantoonbare schade hebt. Ik zie niet waar die schade uit bestaat als de aanbetaling gewoon wordt terugbetaald... Wellicht ben je een keer voor niets op en neer gereden naar de verkoper om de auto te bekijken, maar die tijd en kosten zou je ook gemaakt hebben als jij of de verkoper ter plekke had besloten de auto niet te (ver)kopen. Dus dat is gewoon risico koper en valt niet onder schade.
tinus1969
een jaar geleden
Enorm lage km stand is juist verdacht…
erotisi
een jaar geleden
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Dus als er niets bijzonders is overeengekomen bij eerste verkoop moet hij de auto aan jou geven.
Wil iemand executoriaal beslag leggen, dan kan diegene daarvoor naar de rechter stappen vanwege bijvoorbeeld wanprestatie of onrechtmatige daad. De rechter kan dan besluiten dat er bijvoorbeeld inderdaad moet worden nagekomen of dat er een bepaald geldbedrag moet worden betaald.
erotisi
een jaar geleden
De schadevergoedingsplicht bij wanprestatie is gebaseerd op artikel 6:74 BW. De schade die ontstaat door de wanprestatie moet vergoed worden. Tussen de wanprestatie en de schade moet wel causaal verband bestaan. De schade moet het rechtstreekse gevolg zijn van de wanprestatie.
Antoine
een jaar geleden
Ik zie het eenvoudiger. Ik vorder uitvoering van de koopovereenkomst aangezien deze rechtsgeldig is.
Antoine
een jaar geleden
Lage km stand heb ik gecheckt: oh boekje plus alle facturen in orde
erotisi
een jaar geleden
En wat als verkoper niet mee wil meewerken
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, dat is precies het probleem met jouw antwoord
Ja, de verkoper kan de koop ontbinden als de koper niet aan de afspraken heeft voldaan. De verkoper moet een schriftelijke kennisgeving sturen aan de koper met een reden waarom de koop wordt ontbonden.
10 maanden geleden