Ik wil één familielid savonds niet op mijn verjaardag, hoe kan ik hem dat duidelijk maken?

Mijn familielid is 's avonds niet erg gezellig, andere wel. Dit komt deels ook om teveel alcohol. Nu wil ik hem dit jaar niet voor de avond uitnodigen, maar ik weet niet hoe ik dit duidelijk kan maken.

een jaar geleden
in: Overig
1.6K
crispy
een jaar geleden
Er zit dus een addertje onder het gras?
Want anders is het antwoord heel makkelijk: je vertelt hem gewoon dat hij niet welkom is in de avond.
Margreetvp
een jaar geleden
Maar de rest is wel welkom. Moet ik het dan gewoon zo tegen hem zeggen?
crispy
een jaar geleden
Als je hem kunt uitleggen waarom het is, en dat vereist een beetje tact, dan: ja. Vraag anders hulp van een ander erbij om het te vertellen.
TurfGraver
een jaar geleden
Geen alcohol is geen optie?
Pieterke
een jaar geleden
Maak er een alcoholvrije avond van. Dan kan iedereen komen. Tegenwoordig heb je veel lekkere alcoholvrije drankjes.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe staat de rest vd familie hier in?
Castle
een jaar geleden
Het moet natuurlijk wel met enige tact en niet vertellen dat hij net zo gezellig is als een wortelkanaalbehandeling. Je zou kunnen vertellen hoe je je voelt na hem te hebben meegemaakt na de andere feestjes. Dat je niet wilt dat je weer zo gaat voelen. Dat je een gezellige avond wil hebben met de familie. Dat dit gezien de vorige keren niet echt wil lukken als hij zich zo gedraagt.
tinus1969
een jaar geleden
Wat ik bedoel: zou de rest vd familie je steunen als hij niet wordt uitgenodigd? Of juist eisen dat hij komt?
Ritsuka
een jaar geleden
Ik zou gewoon geen alcohol in huis halen.

Antwoorden (2)

Het is belangrijk om duidelijk te zijn en op een tactvolle manier te communiceren met je familielid over deze beslissing. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen:

Wees direct: Het is het beste om direct en oprecht te zijn en de situatie te bespreken met je familielid.

Geef een reden: Leg uit waarom je deze beslissing hebt genomen, bijvoorbeeld omdat je zorgen hebt over hoe teveel alcoholgebruik de sfeer op je verjaardag kan beïnvloeden.

Blijf beleefd: Houd altijd rekening met de gevoelens van anderen en blijf beleefd en respectvol tijdens het gesprek.

Bied alternatieven aan: Als mogelijk, kun je een alternatieve activiteit voorstellen voor die avond, bijvoorbeeld een daguitje of een lunchafspraak.

Luister naar hun reactie: Geef je familielid de ruimte om te reageren en luister naar hun reactie.

Door op deze manier te communiceren, kun je een duidelijke en respectvolle oplossing vinden die werkt voor zowel jou als je familielid.
een jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je op die avond met een specifiek groepje het wilt vieren. Omdat die bijvoorbeeld allemaal goed met elkaar klikken. Je kunt vertellen dat je je verjaardag met hem een andere keer wilt vieren, dat hij een andere keer langs mag komen voor een gebakje bijvoorbeeld
een jaar geleden